Waarom laten zoveel mensen altijd alles op het laatst aankomen?

De man van mijn vriendin bijvoorbeeld heeft een garagebedrijf. Momenteel maken ze overuren tot laat in de avond omdat nu iedereen opeens winterbanden moet hebben. Vaak onder het mom van "Ja, maar wij gaan morgen weg", en "Wij gaan overmorgen op vakantie" om nu maar zo snel mogelijk aan de beurt te zijn.

Maar dit weer was toch al ruim vantevoren voorspeld, en helemaal als je ook nog op 'vakantie' gaat dan moet je toch zorgen dat je deze zaken ruim op tijd goed voor elkaar hebt?

Hetzelfde is vaak met boodschappen doen. De winkeltijden zijn nu al zo ruim en nog presteren mensen het om vijf minuten voor sluitingstijd hun boodschappen te doen, en niet even een paar dingetjes... nee karren vol. Waardoor het winkelpersoneel ook pas veel later naar huis kan.
Is dit niet eigenlijk a-sociaal gedrag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat inderdaad best asociaal gedrag. We "moeten" tegenwoordig echter zoveel, dat ik het ook wel snap.
Ik heb persoonlijk heel erg genoeg van zoveel moeten, en ben toe aan het leven á la jaar 800.

Geen telefoon, email, post, boodschappen doen of verzekeringen regelen....

gewoon, leven, werken voor de kost, en samenzijn. Dat lijkt me heel mooi.
Alles klaar voor de kippen op stok gaan... zelf met de kippen op stok, en weer op als de haan kraait.

Ik denk dat de wereld te snel gaat tegenwoordig.... en dan zit je voor je het weet in de laatste drie minuten openingstijd van de winkel....

Ik ga er wel van uit dat men vroeger in het jaar 800 ook niet altijd alles op tijd klaar had trouwens... : "sh*t, tis donker, veld niet klaar met ploegen! ....

ow well.... dan maar een ander klusje.... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze beginnen pas met iets te doen als ze er niet meer onderuit komen... En zo lang ze niet OP DIT MOMENT gedwongen worden zouden ze er nog onderuit kunnen komen theoretisch... Daarom...

Is niet a-sociaal, maar realiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ze laten iemand anders er op zo'n manier wel voorvliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zo is het in de handel, rennen of stilstaan... Het is zo...
Het is aan de man van je vriendin zélf of hij zich op laat jagen door zijn klanten. Maar bij ondernemer zijn hoort klantvriendelijkheid. Ik zie dit niet als iemand anders voor je laten vliegen, dat is het werk wat ze gekozen hebben.
Hij kan ook zeggen, ik heb geen tijd, maar ja dan lopen de klanten naar de concurent.
Veel werk betekend ook meer inkomen......
Dat mensen alles uitstellen is, omdat ze minder goed plannen of alleen op het laatste moment, zich zelf ergens toekunnen zetten, omdat er geen andere mogelijkheid meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Want als je bij de concurrent terecht kan dan ga je toch niet tot half tien 's avonds wachten tot een bepaalde garagehouder je kan helpen, en helemaal niet als je 'morgen' al weg moet. Bovendien speelt hier ook een vorm van verantwoordelijkheidsgevoel mee. Je wilt het toch niet op je geweten hebben wanneer ze verongelukken op weg naar hun vakantie adres, wie weet met een paar kindjes erbij in de auto. Dat gaat iets verder dan alleen klantvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel dom als mensen zo lang wachten, maar daar is de garagehouder echt niet verantwoordelijk voor, dat is degene die de auto bestuurd. Dan gaan ze maar een dag later.
Het is heel goed bedoelt om mensen dan alsnog te helpen maar geen plicht. Vandaar dat je het niet als a-sociaal gedrag kan bestempelen.
Ik zou de mensen er flink voor laten betalen als ze zo laat nog komen, als ze dan toch geen keus meer hebben dan moeten ze het maar voelen in hun portemonee, misschien 'leren' ze dan hun zaken op tijd te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het feit dat ze nergens anders terecht kunnen geeft al aan dat de garagehouder anders werkt dan zijn concurenten, die wel gewoon de zaak dicht doen om 18 uur, het is echt een eigen keuze om zo te werken.
Ha, die Meander;

Is niet echt a-sociaal, maar een beetje naïef gedrag. Mensen zijn er bovendien aan gewend geraakt dat alles maar aan huis kan worden bezorgd, dat de winkels 24/7 open zijn en dat je de rest via het internet kunt bestellen en daardoor wordt men blijkbaar wat makkelijker met plannen. Maar de wetten van vraag en aanbod zijn onverbiddelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook niet a-sociaal. Het gaat hier gewoon om een zakelijke transactie. De garagehouder kan ook zeggen, we zitten vol met werk, helaas. Hij wordt nergens toe gedwongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn net zoveel mensen die hun zaakjes wel op tijd regelen. Het is maar net wat je ziet. De jachtigheid van het moderne leven zorgt voor snelle oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste mensen zijn twijvelaars, hopen altijd dat het anders is als ze denken , en dan komen ze er achter (op het laatste momnet) dat het anders is, en dan komt de stress, dan moet alles nog op de laatste minuut...
kwestie van denkpatronen, worden helaas zelden zo bekeken een aangepast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja als mensen zo laat nog de winkel in lopen, en volop karren volladen.

Dan is dat iets voor de winkelier om hier wat mee te doen.
Bijvoorbeeld de klant erop attenderen dat ze echt maar 5 minuten de tijd hebben, etc. En op het allerlaatste moment, mensen weigeren.

Je weet trouwens ook niet of het asociaal is bedoeld van de desbetreffende klanten, misschien konden ze ergens pas later weg ofzo.

En wat betreft de winterbanden, heel veel mensen staan niet stil bij dat soort zaken.
En vernemen pas op het laatste moment.
Enfin dan nog even snel regelen!

(ik wist trouwens van te voren ook niet dat er zoveel sneeuw zou vallen)