vroeger kwamen mensen vrij, nadat 2/3 strafhet gezet nu niet meer?

als iemand in de gevangenis zit, was het toch zo dat na 2/3 te hebben gezeten gaan hun vrij.
gaat dat nu niet meer?
zo ja, vanaf welke datum is het zo??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet opgelet vorige week rond Benno L, de zwemleraar? ''Hij heeft twee derde van zijn straf uitgezeten en komt over anderhalve maand voorwaardelijk vrij. Hij is dus veroordeeld en heeft zijn straf uitgezeten.'', stelt Van der Kruijs. http://www.nu.nl/binnenland/3400257/benno-l-binnenkort-vrij.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor de vraag en een opgetrokken wenkbrauw voor de reactie van Pelle {:-) Is het een gat in onze cultuur indien we zie zaak rond Benno L. niet gevolgd hebben? Jouw openingszin komt bij mij over alsof het een 'Must Know' betreft terwijl er dagelijks zovele andere boeiende informatie op ons afkomt. Enfin, dit geschreven zijnde... We zitten allemaal op een verdomd listige wijze gevangen op dezelfde plek die Aarde noemt dus laten we er maar het allerbeste van maken als Prisoners of Mothers Earth, toch? Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vat het zwaarder op dan dat ik bedoelde Gerda! Ik vond het zo'n toevallige vraag terwijl je vorige week elk uur kon horen dat hij na 2/3 van zijn straf werd vrijgelaten.

Het beste antwoord

Dat geldt nu nog steeds. Bij goed gedrag hoef je de laatste 1/3 van je straf niet uit te zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het vervroegd vrijkomen werd gebaseerd op de zogenaamde wet Lejeune en die wet is inderdaad aangepast waardoor het in bepaalde gevallen niet meer mogelijk is om vervroegd vrij te komen.

Meer info vind je via bijgevoegde linken.

Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voortaan kan een veroordeelde die een gevangenisstraf van meer dan één jaar
opgelegd heeft gekregen, alleen nog onder voorwaarden vervroegd worden vrijgelaten.
Algemene voorwaarde is dat de veroordeelde tijdens zijn proeftijd niet opnieuw een
delict mag plegen. Ook kunnen aan de veroordeelde bijzondere voorwaarden worden
opgelegd, bijvoorbeeld een alcoholverbod of het volgen van een gedragsinterventie of
behandeling. Deze worden afgestemd op de persoon, het soort delict en het recidiverisico.
Als de veroordeelde de voorwaarden niet naleeft, kan de invrijheidstelling
worden herroepen. De veroordeelde moet dan alsnog de rest van de straf of een deel
daarvan uitzitten.
Het voorwaardelijk maken van de invrijheidstelling betekent dat de veroordeelde
verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen toekomst. De verwachting is dat door de
voorwaardelijke invrijheidstelling minder mensen recidiveren.
Het voorwaardelijk maken van de vervroegde invrijheidstelling is één van de vele
maatregelen die het kabinet treft om de recidive terug te dringen. Een persoonsgerichte
aanpak staat hierbij voorop. De voorwaardelijke invrijheidstelling maakt onderdeel uit
van het programma Justitiële Voorwaarden van het ministerie van Justitie.

De Wet voorwaardelijke invrijheidstelling heeft betrekking op veroordelingen die zijn uitgesproken na 1 juli 2008. Op de veroordelingen die zijn uitgesproken voor 1 juli 2008 is de oude regeling van de vervroegde invrijheidstelling van toepassing, tenzij op 1 juli 2013 de tenuitvoerlegging van de vrijheidsstraf nog gaande is.