Loop je in het dagelijks leven wel eens tegen een situatie aan die je doet denken aan het Milgram experiment?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De situaties zoals we ze zelf tegenkomen zijn bijna nooit zo extreem als in het experiment van Milgram, maar wat ik wel vaak terugzie is het niet nemen van verantwoordelijkheid.
Wanneer je weet dat een plan van je baas niet gaat werken, dan is het jou verantwoordelijkheid niet alleen om het zomaar stompzinnig uit te voeren, maar dan mag je best eerst even zeggen dat je denkt dat er problemen gaan komen.
Hoewel er hier dus van geweld geen sprake is, gaat het wel over hetzelfde accepteren van authoriteit zonder zelf genoeg na te denken/mondig te zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar +1

Andere antwoorden (4)

Het ´mensen moeten gehoorzamen anders krijgen ze straf´ is sommigen in het gezin geleerd. Dat geven ze door aan anderen. Ik kom het vaak tegen. Zelfs zonder dat er iets fout gaat willen ze je toch straffen. Voorbeelden genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat we leerden van het milgram experiment is niet zozeer dat mensen straffen, maar dat mensen op aandringen van een ander heeel ver kunnen gaan met het pijn doen van anderen: Omdat iemand anders het "beveelt" draag je verantwoordelijkheid af, en heb je minder het gevoel dat jij degene bent die de straf veroorzaakt.
Ja, maar niet zo extreem natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat je verder gaat (in dit geval met een vorm van martelen) dan je zelf voor mogelijk had gehouden.

In mijn eigen situatie kan het de druk van de groep (collega`s) zijn die je soms belemmert om de dingen te doen zoals je ze had willen doen. Ik bedoel dan, eens iets extra`s voor een bewoner waarvan collega`s dan vinden dat, als ik het doe, zij dat dan ook moeten doen.
Ik vind dat altijd erg moeilijke situatie`s.
Je moet dan kiezen tussen je eigen gevoel en wat de groep wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Feniks;

Nee, tenminste niet in de zin van dat ik zelf zo reageer. Ik zie om me heen wel vaak mensen hun gedrag aanpassen aan de angst voor een eventuele (uit te delen of te ontvangen) sanctie en daarbij hun eigen logica uitschakelen. Ooit een documentaire over dit experiment gezien; de letter van de regel wordt ook in het dagelijkse leven soms boven de intentie gesteld en dat komt bij mij net zo over als sommige deelnemers aan het Milgram-experiment.