Europese integratie tegenover nationale soevereiniteit: wat weegt zwaarder?

Of is dit een valse tegenstelling en gaan beide goed samen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ze gaan beide goed samen.

Langzamerhand schuiven Europese normen, waarden en wetten steeds dichter bij elkaar. De nationale soevereiniteit heeft daar weinig onder te lijden. Ik denk dat op den duur landen tot grote provincies gaan worden, en provincies tot een soort departementen.

Elke provincie heeft dan wel nog zijn eigen karakter, streektaal en regiogerichte wetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om wat zwaarder weegt. Wij, europese burgers ,moeten ons meer bewust zijn om ons te handhavenen te manifesteren in een continue verandering van economische machtsverhoudingen. De europese integratie heeft vooral bij de grote bevolking minder weerstand opgeroepen door het verdwijnen van de grenzen (douane en paspoortcontrole) en zeker door de invoering van de euro.Zichtbare praktische veranderingen die de europese gemeenschap baat brengen.(geen devaluaties meer ed) Niettemin blijft een hardnekkig kern van soevereine denkers die broodnodige mentaliteistverandering blokkeren. De franse pers bv. refereert nauweliks naar het Rijnland model of naar de Nederlandse en de belgische pers. Idem voor Duitsland. Bestaat er een echte Europese pers? Een europese kwlaitatieve informatiezender? Zijn er politici voor wie Europa geen rustpunt is in hun carrière of een sabbaticale periode tussen een terugkeer naar de nationale politiek? We hebben terug nood aan een sterk leidersfiguur over de grenzen heen en bewust van de uitdaging van de XXI ste eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De VS zijn het bewijs dat staten op veel gebieden hun eigen zegje kunnen doen en dan is Europa nog lang geen federatie. Waar wij het meeste last hebben van Europa is dat wij het zelf zo nauw nemen met regels (op de calvinistische toer). Ik zou een Europees ministerie van Buitenlandse Zaken niet verkeerd vinden en een krachtiger parlement vanzelfsprekend, dan blijft er nog genoeg ruimte voor onze eigen hobbies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft gaan beide goed samen. zolang we maar kritisch blijven en de macht die er op Europees niveau ontstaat beter gaan controleren. Wij hebben in Nederland veel interessante zaken uit Brussel zien komen maar het wordt ons niet altijd verteld waar het is besloten. En ik denk ook dat als we meer waren geïntegreerd nu dat we al die discussies over de JSF en Irak niet hadden gehad. Deze komen voor een belangrijk deel voort uit het gegeven dat wij in Nederland alleen of met Engeland mee gaan met de VS terwijl andere Europese landen geheel andere keuzes maken. Die mij persoonlijk dan weer meer aanspreken.