Autonomie is zelfbestuur.
Onafhankelijk van enige inmenging kan bijvoorbeeld een bestuur, een beslissingsorgaan, een gemeente, zelfstandig beslissingingen nemen.
In de staatsinrichting van Nederland betekent dat: - Bevoegdheid van de lagere overheden om zelfstandig te besturen en regels op te stellen.

Bij medebewind is die zelfstandiheid er niet.
Medebewind is de plicht van lagere overheden om medewerking te geven aan de uitvoering van regelingen van de hogere overheid. Zo moet een gemeente bijvoorbeeld meehelpen aan de uitvoer van de wet op de sociale zekerheid als een persoon daar volgens de rijksoverheid voor in aanmerking komt.
In de Staatsinrichting Nederland betekent dat - De plicht van de lagere overheden om de regelingen van de centrale overheid uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Auto staat voor zelf, autonomie is een op zichzelf staand systeem. Het woord medebewind zegt al dat de leiding (het bewind) mede gevoerd wordt, dus door meerdere partijen.