Het ECB is de Europese Centrale Bank, de instantie die toezicht houdt op de Euro als Europees betaalmiddel. De ECB beheert en regelt het Europese monetaire beleid en stuurt waar nodig de beleidsregels aan waar de Europese lidstaten en hun civiele banken zich moeten houden.

Het IMF (International Monetair Fund) ook wel WereldBank, is een instituut dat gelieerd is aan de Verenigde Naties (VN, UN) en opgericht is uit en met de grote internationale centrale banken die als doel heeft om noodlijdende Staten in de wereld waar nodig bij te staan.
Dat kan zijn met kortlopende leningen maar ook met de daarbij behorende dwingende adviezen en hervormingen.

De ECB is dus een onderdeel van het IMF net zoals de FEDRES van Amerika en andere centrale banken uit andere grote landen en/of werelddelen. Zelfs onze eigen DNB (onze centrale bank) maakt deel uit van het IMF.

Het IMF is vrij machtig in de wereld, maar omdat de zetel in Amerika is gevestigd wordt het IMF niet overal als 'de redder in nood' gezien maar veeleer als ongewenste bemoeial die probeert de Amerikaanse kapitalistische waarden en normen op te leggen.