Vlaanderen is Nederlandstalig niet alleen, maar meer dan een eeuw ondergeschikt geweest aan de Waalse (lees) Brusselse elite. Economisch is het Vlaanderen pas beter gegaan toen de staalindustrie en de mijnbouw instortten. De Vlamingen werden geleidelijk meer zelfbewust, terwijl de Walen dat moeilijk kunnen accepteren. Overigens is er één overeenkomst; beide landsdelen hebben moeite met de Brusselaars, die jarenlang nogal arrogant op de provincialen neerkeken. Beste oplossing zou zijn: voeg Wallonië samen met Frankrijk; ze zouden er niets van merken. Maak van Vlaanderen en Zuid-Nederland (Limburg;Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen een nieuw vaderland; dan is Holland écht Holland en de zuiderlingen hebben voor hun gevoel een oplossing voor vele problemen. Het zal wel nooit gebeuren, maar : zeg nooit nooit. Ik woon in NH, heb gewoond in ZH; ben geboren in Limburg en heb jaren in België en Luxemburg gewerkt. Maar ik houd enorm van België; ook van Wallonië; nou en of ! Of zoals de Vlamingen zouden zeggen: zeker en vast !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (2)

Ze kunnen (of konden) geen regering vormen omdat ze het nergens over eens waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet kort uit te leggen. Het is hun eeuwige strijd tussen de frans en nederlandstaligen.
Ze willen allebei macht en het liefst in hun eigen taal regeren. Ook willen ze allebei de baas zijn in Brussel.

Chronologie politieke crisis België

http://vorige.nrc.nl/nieuwsthema/belgie/article2007011.ece/Chronologie_politieke_crisis_Belgie

En ze zijn er nog niet uit.