Mag je je telefoon meenemen als je in de gevangenis zit?

Hoii,
Ik was wel nieuwsgierig of je je telefoon eigenlijk mee mag nemen als je naar de gevangenis gaat. Nee, ik hoef zelf niet naar de gevangenis ofzo maar ik was gewoon benieuwd :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Ja, een gedetineerde mag contact met de buitenwereld onderhouden via brieven en telefoon. Hij of zij moet zelf familie en/of vrienden inlichten in welke gevangenis het verblijf is. Gevangenissen of de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) geven namelijk geen adressen door van iemand die in de gevangenis zit. Dat heeft te maken met privacyregels.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar dat telefonische contact mag niet plaatsvinden via eigen mobiele telefoon. Een gedetineerde krijgt geen vrije toegang tot internet.

Toegevoegd na 7 minuten:
In iedere inrichting is een telefoon aanwezig waarvan gedetineerden ten minste eenmaal per week op de in de huisregels vastgestelde tijden en plaatsen gedurende tien minuten gebruik kunnen maken. In de meeste gevallen werken de telefoons op telefoonkaarten die gedetineerden kunnen aanschaffen bij de inrichtingswinkel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het antwoord op de vraag is dus niet ja maar nee. Maar het is niet verboden om te telefoneren.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je neerzet @Amadea klopt in grote lijnen. De vraag gaat over een gevangenis (geen HvB waar totaal andere regels gelden).
Je mag je mobiel meenemen naar de gevangenis maar bij de visitatie aldaar inleveren. Je kan op verzoek je mobiel uitlezen en nummers noteren. Omdat het om een gevangenis gaat mag je in het kader van de resocialisatie//terugkeer in het maatschappelijk leven, met verlof (AVG) en mag je je mobiel meenemen op verlof.
In vele gevangenissen hebben de gedetineerden een telefoon op cel waarmee ze dag en nacht op eigen kosten kunnen bellen. Dit soms tot ergernis van medegedetineerden. Wat je neerzet v.w.b. brief- en telefooncontact is meer gericht op de regelgeving binnen een huis van bewaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TegenXinnig, zoals u het stelt, is het helemaal juist. Het gegeven antwoord rammelt een beetje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ JoanDArc: beide tevreden.
Ik met jouw reactie en beantwoordster met haar kennisvermeerderende waardering van vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier een website met een conversatie tussen ervaringsdeskundigen
Mobiele telefoon in cel gevonden en een paar dagen logeren in de iso-cel ipv met verlof.
http://gevangenis.startpagina.nl/forum/topic/760905/gepakt-met-mobiel-op-cel/?page=1

Andere antwoorden (1)

Nee dat is zeer verboden
Ben er wel eens binnen geweest om te werken ( ja moet ik nu toch zeggen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad "hartstikke" verboden.