Waarom mag je de afkomst niet vermelden van criminelen?

Iedereen weet wie de grootste overlastveroorzakers zijn en dit is ook feitelijk zo.

Opsporing verzocht laat bijv. niets aan de verbeelding over.

Uitleg waarom ik tot de vraag kom;

Zou zo'n bepaalde "groep" niet beter te motiveren zijn hun gedrag aan te passen indien men gewoon zegt zoals het is en dus niet via allerlei kronkels ze buiten beeld te houden en excuses voor ze te verzinnen waarom ze dit "gedrag" vertonen?

Nu wordt niet zuiver het criminele / overlast veroorzakende gedeelte van een bepaalde bevolkingsgroep aangesproken maar kijken veel mensen (die niet tot deze groep behoren) wel de volledige groep er op aan.

Het beleid blijkt al jaren averechts te werken. Dus waarom verandert men dit niet?

Vraag;

Heeft dit wettelijke grondslag of is dit not-done in de ogen van bepaalde politici of gekomen door de angst voor de term racisme?

Dit is een vraag dus graag een antwoord en geen discussie of het nu wel of niet zou mogen / moeten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1
Ben benieuwd naar de antwoorden, maar zal mijn mening achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord werd verwijderd omdat je ook hier de dingen niet bij zijn naam mag noemen. Lekker geheimzinnig doen en je kop in het zand steken, daar is GV, net als de politiek, heel goed in. Foei, als je aan een bepaalde bevolkingsgroep komt, dat kost je punten.
Maar dat hele puntensysteem interesseert me helemaal geen malle moer, dus mods... verwijder deze reactie ook maar en haal er weer wat punten vanaf. Lekker belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@QMark - Dat is nou precies waarom ik geen antwoord wilde geven. Je mag hier alleen maar antwoorden als een kuddeschaap.

Antwoorden (4)

Het mag wel, maar het wordt veelal vermeden omdat het de zaak polariseert.
Als er continu op het nieuws is dat een jongeman van Franse herkomst is gearresteerd vanwege verkrachting, dan ontstaat het beeld dat alle Fransen verkrachters zijn.

Hoe zeer het ook aan de orde is dat er een bepaalde bevolkingsgroep in hoge mate voorkomt in de misdaad statistieken, het is ongewenst dat dit continu in het nieuws is om escalatie van het probleem te voorkomen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als iedereen nu weet dat de daders van overvallen over het algemeen vaker "Frans" zijn dan gaat men ervan uit dat het altijd "Fransen" zijn. Dat zie je nu ook, "het zal wel weer een...... zijn", met er achteraan "zie je wel, het was weer een .....". Dan denk ik, zeg gewoon dat het een .... was en klaar.
Dat mag wel, maar mensen zijn bang om te discrimineren. Zolang je maar bij de feiten blijft en niet meer bij Marokkanen hun nationaliteit noemt dan bij andere nationaliteiten, kan dit zonder dat je discrimineert. Je steekt je kop wel in het zand als je als politicus niet durft op te merken dat Marokkanen veel vaker misdrijven plegen dan mensen uit andere bevolkingsgroepen. Signaleren van problemen moet om het probleem te kunnen oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je feiten noemt mag het wel, maar je mag niet generaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee groepen krijgen veel, zoniet teveel aandacht.
Dat de Japanners, Chinezen, Indo's, Finnen, Duitsers, Belgen, Nederlanders, Engelsen, Ieren, Italianen, Spanjaarden, en nog vele anderen zich niet gediscrimineerd voelen inmiddels....die komen zelden in de publiciteit. Sinds dat ze de anti-discriminatie wet hebben aangenomen...kun je niets meer zeggen. Althans wij niet.
Maar je mag wel zeggen: dat homo's van een kerktoren gegooid mogen worden. Een van de eerste uitspraken die beledigend was en discriminerend van een aantal jaartjes geleden. Maar daar zei niemand wat over....is dat normaal dan? Als een hetero, homo, lesbo, trans zoiets zegt over, de man die dat zei van die kerktoren...dan breekt de hel los! Een beetje menswaardig, redelijk denkend mens...zegt niet zulke dingen. Sterker...daar kom je niet eens op. ALs je een beetje normaal bent. Toch?
In niet althans.
Groetjes.