Waarom moet ik assurantiebelasting betalen?

Ik kreeg net een nieuw overzicht van Interpolis en hierop zag ik dat ik per maand 1,51 moet betalen aan assurantiebelasting. Wat is in hemelsnaam de achterliggende reden van het heffen van een dergelijke assurantiebelasting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk is de reden heel simpel: omdat het in de wet staat. In de "Wet op belastingen van rechtsverkeer" staat dat er een belasting wordt geheven op sommige (dus niet alle) verzekeringspremies: de assurantiebelasting.

Waarom de wetgever dat heeft gedaan is denk ik niet meer te achterhalen. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat verzekeringen niet onderhevig zijn aan omzetbelasting, en dat daarom assurantiebelasting in het leven is geroepen.

Overigens wordt niet op alle verzekeringen assurantiebelasting geheven.

"Van de belasting zijn vrijgesteld:
a) levensverzekeringen;
b) ongevallen-, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen;
c) ziekte- en ziektekostenverzekeringen, waaronder zorgverzekeringen als bedoeld in de Zorgverzekeringswet;
d) werkloosheidsverzekeringen;
e) verzekeringen van zeeschepen, met uitzondering van pleziervaartuigen, alsmede verzekeringen van luchtvaartuigen welke hoofdzakelijk als openbaar vervoermiddel in het internationale verkeer zullen worden gebezigd;
f) transportverzekeringen;
g) herverzekeringen;
h)exportkredietverzekeringen"
(art. 24 lid 1 Wet op belastingen van rechtsverkeer)