wanneer wordt je genaturaliseerd als Nederlander?

Ik ken een pools japanse jongeman die in het Nederlandse leger wil maar niet de Nederlandse nationaliteit heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt van veel dingen af of dit kan.
In de link staan de regels.
Belangrijk is oa dat hij een verblijfsvergunning heeft, al 5 jaar hier woont en de taal spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt genaturaliseerd als Nederlander als je dit aanvraagt en de aanvraag wordt goedgekeurd door de IND.
Het aanvraagformulier moet ingeleverd worden bij de gemeente waar je woont. De gemeente vraagt aan de Vreemdelingendienst om na te kijken of je binnen 4 jaar een hoge boete hebt gehad/taakstraf/gevangenisstraf. Daarnaast vraagt de gemeente op of de documenten die je hebt ingeleverd juist zijn, door de juiste mensen gehandtekend en (indien nodig) door de juiste mensen vertaald. De gemeente kijkt ook na of de andere buitenlandse nationaliteiten automatisch vervallen of je tot de uitzonderingen behoort en een dubbele nationaliteit mag behouden of dat je zelf afstand van je buitenlandse nationaliteit moet doen (zie landenlijsten).
Daarnaast vraagt de gemeente ook de stempels uit je paspoort op om te kijken of je niet meer dan 1/3 van de afgelopen tijd in het buitenland bent geweest.
Ook wordt er gekeken of je voldoet aan de inburgeringseisen.
Indien de gemeente de aanvraag compleet heeft, moet je betalen (en flink! 798 euro voor 1 persoon) en wordt de aanvraag naar de IND gestuurd.
De IND kijkt alles nogmaals na en vraagt eventueel nog bewijzen op. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd krijg je een Koninklijk besluit en moet je naar de Naturalisatieceremonie. Hierna kun je het Nederlandse paspoort aanvragen.
Indien bij de IND de aanvraag helemaal compleet is, duurt de procedure maximaal 1 jaar (over het algemeen zo'n maand of 9).