"Kuyper legde de grondslag voor het democratisch pluralisme van de verzuiling door te breken met “de gedachte dat er een uniforme definitie van natie, burgerschap en het publieke domein diende te zijn”.
Van Sas ziet geen noemenswaardige tegenstelling tussen de verzuiling – het arrangement waarmee rivaliserende volksdelen de macht deelden – en de vorming van een vaderlandse identiteit. Zuilenbestel en natiestaat zijn voor hem als twee zijden van dezelfde medaille. De aanvaarding van een ongedeelde, maar pluriforme natiestaat verschafte zoveel common ground dat de verzuiling mogelijk werd. Op haar beurt versterkte het democratisch pluralisme van de verzuiling de fundering van de natiestaat. Binnen een vanzelfsprekend nationaal verband bloeiden de particularistische groepsidentiteiten van de volksdelen."

Wat ik er van begrijp uit het artikel: verschillende (religieuze/levensbeschouwelijke) volksdelen lukt het middels volksvertegenwoordig samen te regeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik citeer Public Governance in Europe geeft W.J.M. Kickert;
Alle belangenrepresentanten hebben een gelijke mate van belang.
Er is een gelijke toegang en invloed op politieke beleid- en besluitvorming (lobbyen).
In besluitvorming bestaat een continue zoektocht naar een democratische balans.
De overheid vermijdt nauwe samenwerking met enkele belangengroepen.
Bron staat hieronder.

Toegevoegd na 34 seconden:
Geeft moet zijn van