Kunnen gewone burgers een parlementariër benaderen met het verzoek om een wetsvoorstel te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en dat heet lobbyen. Maar meestal wordt dat gedaan door verenigingen, die de belangen van hun leden behartigen. Ze kiezen de kamerleden uit, die ermee te maken hebben, en bouwen een goede band met hen op, door goede en juiste informatie te verstrekken. Het kan ook met een compleet uitgewerkt wetsvoorstel. De vereniging heeft dan zelf een jurist in dienst. Hoe meer voorwerk je doet, hoe groter de kans dat jouw wet zal worden aangenomen.

Antwoorden (5)

Tuurlijk kan dat. Doe het schriftelijk en je krijgt een antwoord terug.
Succes..

(En let een beetje op, op je vraagstelling, nu leest het als een bevel van jou, wat een ander moet gaan doen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle tweedekamerleden hebben een mailadres dat gewoon openbaar via internet te vinden is. En alle politieke partijen hebben een partijbureau. Je kunt dus gewoon een e-mail of een brief sturen.

Dat moet je natuurlijk wel slim aanpakken: jouw idee moet natuurlijk wel passen in de beleidsvisie van een bepaalde partij. Een voorstel moet uitvoerbaar zijn, en de partij zou ook steun moeten kunnen vinden voor het uitwerken van het voorstel, zodat bij een eventuele stemming in de kamer, er al een breder draagvlak is. Je kúnt een wetsvoorstel al uitwerken natuurlijk, maar daar moet je dan wel behoorlijk wat beleids- en wetskennis voor hebben. Wat je ook zou kunnen doen, is een idee aandragen, en het uitwerken van het uiteindelijke wetsvoorstel overlaten aan de partij of persoon die je benaderd hebt. Die moet er natuurlijk wel iets in zien: als ze het geen goed idee vinden, er teveel praktische bezwaren zijn, ze het niet belangrijk genoeg vinden of het niet past binnen andere voorstellen waaraan gewerkt wordt, zal er geen voorstel komen. Je kunt dus ideeën aandragen, en vervolgens eigenlijk alleen maar hopen dat je idee goed genoeg gevonden wordt en er ook een wetsvoorstel komt. Je kunt niet iemand een wetsvoorstel in de maag splitsen en dan namens jou het voorstel in laten dienen, natuurlijk.

Ik heb wel eens partijen gevraagd om kamervragen te stellen over een bepaalde, schijnbaar vergeten, categorie mensen die ernstig benadeeld werden door een bepaald wetsvoorstel. Dat is ook gebeurd toen. En ik heb ook wel eens mails gestuurd over een bepaalde maatregel die niet deugde, waarbij de maatregel uiteindelijk werd teruggedraaid. Daarin was ik niet de enige die mailde, en juist door de veelheid en aard van brieven en mails, is die maatregel toen nader onderzocht. Het commissiedebat keek ik live mee via internet, en daar werd door verschillende kamerleden de casus benoemd die ik beschreven had. Dat was wel tof: op dat moment voelde ik me ook daadwerkelijk vertegenwoordigd door onze volksvertegenwoordiging. Helaas is dat gevoel intussen helemaal verdwenen, maar wat ik bedoel is dit: soms heeft het echt ZIN om brieven te schrijven. Dus als jij een goed voorstel hebt, moet je dat zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig Lies!
Dat kan zeker, je kunt ze mailen, benaderen bij publieke optredens, schrijven.

Je kunt ook zelf een onderwerp op de agenda voor de tweede kamer zetten, via een burgerinitiatief:
"Iedereen die de Nederlandse nationaliteit heeft en ouder dan 18 jaar is, kan een burgerinitiatief indienen. U kunt uw initiatiefvoorstel zelf of samen met anderen indienen. U dient duidelijk op te schrijven wat het doel van uw voorstel is, waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken. Uw voorstel moet vergezeld gaan van tenminste 40.000 steunbetuigingen mét naam, adres en geboortedatum van personen ouder dan 18 jaar en met de Nederlandse nationaliteit."

"Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:

Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten."

http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief/index.jsp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt Kamerleden vragen om een bepaalde wet.
Maar bedenk dat ze dagelijks honderden van dergelijke vragen krijgen, per Kamerlid.

Het hangt dus sterk af wie je wat vraagt.
Bekende kamerleden zien die email vaak niet eens.

Ze zijn verder helemaal vrij om er iets of helemaal niets mee te doen.
Die afweging is het belangrijkste wat Kamerleden doen.
Kiezen wat ze oppakken tussen de honderden vragen per dag uit het land en van belangen organisaties en vooral bedrijven met betaalde lobbyisten
en de kilo's rapporten die ambtenaren over ze uitstorten.

Daarom hebben we politieke partijen.
Daar kun je lid van worden
En in die partij ga je actief op zoek naar andere leden die hetzelfde willen.
Samen stel je actie plan op.
Voor PR
Om het Kamerlid te helpen zich in de kijker te spelen, met het onderwerp.
En als het past in de visie van de partij, kan dat tot een wetswijziging leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan als Europees burger ook een verzoek indienen bij een Europarlementariër om een onderwerp voor het Europees parlement te brengen. Daarvoor moet je minstens 1 miljoen handtekeningen verzamelen van burgers uit tenminste 7 verschillende EU-landen, want alleen zo kan je het afdwingen.