Mogen kamerleden een strafblad hebben?

Worden ze niet eerst gescreend door de veiligheidsdienst?

De vraag is in kader van Lucassen welke veroordeelt is geweest voor ontucht. Het gaat me niet om lucassen, maar om de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Kamerleden zijn gekozen door het volk. De enige eis is dat ze de nederlandse nationaliteit hebben, of ze er een andere nationaliteit naast hebben is (nu) niet van belang. Of ze ooit een strafblad hebben gehad of nog hebben is niet van belang.
Het is aan de stemmers om al dan niet iemand te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Blijkbaar mogen ze een strafblad hebben. GroenLinks had met Duyvendak ook een kamerlid die een strafblad had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees anders eerst deze eerder gestelde vraag eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/strafblad-politiek.40093
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kom ik niet veel verder door. Het lijkt me dat een strafblad een strafblad is, ongeacht wat voor delict.
Natuurlijk, en gelukkig wel. Kamerleden zijn volksvertegenwoordigers, die het volk vrij mag kiezen. Als een burger iemand met een strafblad de beste vertegenwoordiger vindt, moet die burger die kandidaat mogen kiezen. Ook is het nogal wat om vanwege een strafblad iemand zijn passief kiesrecht te ontnemen.

Het is verder ook democratisch gezien een héél gevaarlijke weg. De stap naar het aannemen van wetten die bijvoorbeeld openlijke kritiek op de staat strafbaar stellen, waardoor tegenstanders van het zittende regime bij voorbaat al uitgesloten zullen zijn van verkiesbaarheid, is verontrustend klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus moordenaars en pedofielen mogen in de kamer gaan zitten. Evenals corrupte personen en diegenen waarvan is bewezen dat ze frauderen.
Zal dit ten gunste zijn van het land?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar Bouterse!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat het alternatief erger is. Dat alternatief is: - De persoon die zijn rijbewijs in de zak van zijn andere jas had zitten toen hij werd aangehouden, is zijn passief kiesrecht afgenomen. Dat is namelijk een misdrijf. Net als overigens het een half uurtje te vroeg buiten zetten van je vuilnis. - De moeder die de verkrachter van haar tienjarige zoontje aanviel omdat die door een falend rechtsysteem vrijuit ging, mogen we niet kiezen als vertegenwoordiger. - De dwaze vader die heeft geprotesteerd tegen de voorkeursbehandeling van moeders in voogdijzaken door in een superheldenkostuum het dak van de rechtbank te beklimmen, mag zijn standpunt niet namens als die andere vaders uitdragen in de Kamer. - Degene die een autoruit intikt om een door hitte stervende hond te redden in plaats van op de politie te wachten, wordt uitgesloten van de politiek. - En de uiterste consequentie: dissidenten worden automatisch tweederangs burgers die zijn uitgesloten van het 'democratisch' (dat kun je dan niet eens meer zo noemen) proces. Overigens ben ik er wél voor om een eventueel strafblad van kandidaat-kamerleden openbaar te maken voor de verkiezingen. Want die moordenaars en pedofielen over wie jij het hebt: die komen alleen de Kamer in als *wij* ze in die positie *kiezen*.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kijk naar Boutserse, dan vind ik het onbegrijpelijk dat het Surinaamse volk hem in meerderheid heeft gekozen. Maar het is wel hún keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke pluzy+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het vergeten van je rijbewijs geen wetsovertreding? Maar verder helemaal met je eens! Het alternatief is erger. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erachter gekomen toen mijn rijbewijs (plus zo'n beetje al het andere van waarde, paspoort, telefoon, bankpasjes, zonnebril op sterkte etc.) op vakantie was gestolen. Heel leuk, je wordt dan sowieso bij terugkomst als je aangifte gaat doen zelf als crimineel behandeld. Het lijkt wel alsof alle instanties ervan uitgaan dat je het ding hebt verkocht, dus je wordt met groot wantrouwen behandeld. En waar ik toen dus ook achterkwam: als je zonder rijbewijs op zak (gestolen of vergeten, dus als je wél rijbevoegd bent bevonden) in de auto stapt, is dat geen overtreding maar een misdrijf. Heel fijn, als je de auto nodig hebt voor je werk. Veel agenten schijnen het wel te accepteren als je een kopie van het rijbewijs plus een kopie van je aangifte bij je hebt, maar dat is gokken.
Wie mag Tweede Kamerlid zijn?
tweede Kamerleden moeten de Nederlandse nationaliteit hebben, minimaal 18 jaar oud zijn en mogen niet uitgesloten zijn van het kiesrecht i. Voor uitsluiting van het kiesrecht is een rechterlijke uitspraak nodig; het hebben van een strafblad betekent nog niet dat iemand is uitgezonderd van het kiesrecht.

Toegevoegd na 4 minuten:
alleen mensen die uitgesloten zijn van het kiesrecht mogen niet deelnemen aan de tweede kamer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig wel, het is alleen zo in en in dom dat met dat niet van te voren kenbaar maakt. Een kamerlid heeft toch wel degelijk een voorbeeld functie en dan is het toch wel zeer onprettig als bepaalde zaken later aan het daglicht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is simpel: ja! Zelfs is het theoretisch denkbaar dat een kamerlid in de kamer zit en tegelijk in de bak (of hij z'n functie dan goed kan uitoefenen is een andere vraag).
't Is overigens een interessante vraag waarvan het antwoord raakt aan de fundamenten van onze democratie.
Zoals ook anderen in hun antwoorden hebben aangegeven, wil je anderen zo min mogelijk uitsluiten van het politieke toneel en wil je vooral het heersende establishment geen handvatten bieden om politieke rivalen uit te schakelen.
Wat wel belangrijk is, is openheid van zaken geven en dat mis ik nog teveel in de politiek: laat van elk kamerlid maar weten wat zijn achtergrond is, zijn opleiding, zijn loopbaan en ... zijn strafblad.

Die informatie verhoogt de kwaliteit van onze keuzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk mag je ontucht plegen met minderjarigen waar er ook nog sprake is van een machtrelatie, je buren bedreigen en vervolgens een voorbeeldfunctie vervullen als kamerlid. Om in het onderwijs te werken of om als chauffeur te werken heb je "een verklaring omtrent gedrag" nodig. Ik snap er toch helemaal niets van dat je dat als kamerlid niet moet hebben....