Met medicijnen neem je de kern van het probleem niet weg. Je bent alleen maar symptomen aan het bestrijden.

Gewoon afschaffen lijkt mij een beter plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bureaucratie is een bijwerking van de complexiteit van de samenleving.

Terug naar de oertijd dus, dan is er meteen geen bureaucratie meer. Iedereen jager-verzamelaar en alleen nog ruilhandel.

Bureaucratie is moeilijk te bestrijden. Je kunt het doen door een hoop regeltjes te versimpelen, maar een bijwerking daarvan is dan weer dat mensen buiten de boot vallen. Schaf b.v. de uitkeringen en alle extra regelingen daaromheen af, en je hoeft meteen een heleboel bureaucraten niet meer te handhaven. Of de regelgeving rond milieu en natuur, die levert zo veel bureaucratie op dat Nederland een aangeharkt achtertuintje wordt. Afschaffen die hap. Gevolg: een grote klont beton en asfalt.

We zullen ergens een evenwicht moeten vinden. Als je trouwens rare regeltjes tegenkomt die het bedrijfsleven belemmeren heeft de overheid daar een loket voor met een eigen setje ambtenaren, zie hieronder. Veel gemeenten hebben eigen meldpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dokter zal je alleen langdurige rust kunnen voorschrijven. Boek een enkeltje Antartica en neem een ijszaag, een hengel en een tentje mee. Zodra de rust weer volledig bij je is teruggekeerd, kan je, na een extreem lange kanotocht, weer met frisse moed de onuitwisbare bureaucratie te lijf gaan.

Of je koppelt jezelf helemaal los van de maatschappij, koop een doosje zelfvoorzienendheid à 50 mg per tablet en reken op een overgangsperiode van enkele maanden waarin de bureaucratieverschijnselen lichtelijk zullen verergeren. Bij juist gebruik volgens de voorgeschreven dosering kan na die periode een tijd aanbreken van herstel en vernieuwde inzichten. Let wel: deze medicijnen worden niet vergoed!

Als laatste kan je nog een poging wagen je ego dusdanig te trainen, dat frustratie, angst, boosheid, verdriet, e.d. niet tot nauwelijks meer onderdeel uit maken van je leven, waardoor de bovengenoemde bureaucratie een stuk draaglijker wordt. Dergelijke trainingen zijn in het ganser land te vinden, echter, ook deze worden helaas niet vergoed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat medicijn heet Revolutie.
Alleen is het erg moeilijk te vinden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Fotonico;

Bureaucratie is geen ziekteverschijnsel, maar gewoon een 100% menselijke drang tot zelfbescherming en bedilzucht. Is geen kruid tegen gewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Databanken beter koppelen zou wellicht uitkomst kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle ambtenaren duidelijk maken dat als de wereld om hun heen vertraging oploopt door hun gedrag. Ze leren meedenken met de mensen die ervoorzorgen dat hun salaris elke maand gestort kan worden. Dat zij in een dienst verlenende rol zitten en dat ze zich niet op moeten stellen als machtswellustelingen. Daarnaast moeten er targets gehaald worden b.v. zoveel loket handelingen per dag. Het zou ook veel helpen als zij hun horizon zouden verbreden dat ze hele proces afhandelingen kennen en niet alleen dat kleine stukje waar zij voor zitten. Dit zou een hoop ellende schelen bijv. bij aan vragen van bouwvergunningen voor dat een aanvraag in behandeling wordt genomen kijken of alle vereiste stukken aanwezig zijn en niet beginnen en daarna terug sturen omdat er een formulier niet bijzit je stopt dit formulier erbij en 3 weken later weer terug maar van een andere afdeling dokument huppelepup zit er niet bij weer insturen en je moet weer beginnen bij het begin. Zo hou je werk en heel veel overbodig werk. 1 persoon controleert alles en geeft eventueel aan wat hij mist en stopt de eventuele gemeentelijke formulieren erbij. Dan hoeft diegene niet meer naar het gemeentehuis om die formulieren te halen, hoeft hij ook niet bij een balie medewerkster hierom te vragen en heeft de overheid weer tijd bespaard zodat de werkneemster aan de balie meer andere zaken kan regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het medicijn welke de kern raakt van het probleem is: LIEFDE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bureaucratie komt vooral voor bij de overheid en daaraan gerelateerde organisaties. Ik pleit er niet voor om bij de overheid dezelfde maatstaven als bij het bedrijfsleven te hanteren maar een verplichting van een antwoord en opvolging op de vraag 'wat kost het en wat levert het op?' zou de lucht al aardig klaren, dunkt mij.