Is dit land nog wel democratisch bezig?

Als ze met "man en macht" proberen om NIET met de PVV te regeren?
Dat klopt toch van geen kant. Het volk heeft gekozen en bepaalt dat hij 23 zetels kreeg en als 3e partij geeindigd is.
Dus gewoon met de PVV regeren, klaar.
OF ze het nou wel of niet met Wilders kunnen vinden...dat doet niet ter zake gewoon. Niet op de persoon spelen, dat is al niet eerlijk.
Als ze op deze manier gaan beginnen....dan is het einde pas echt zoek.
Zij vergeten dat er 15 miljoen inwoners in dit land zijn die zij horen te dienen en tevreden te houden. En bij onvrede...zoals uit het stemmen bleek....het probleem op te lossen. Je kunt toch niet zomaar al die stemmen en de mensen die op hem gestemd hebben UITGUMMEN ofzo?
Nog even...Toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooi geformuleerd en HELEMAAL mee eens. Ik vind het niet kunnen dat men dat zomaar negeert, en ik vind het belachelijk dat men er omheen kan! De partijen met de grootste winst moeten wel erkend worden!! verplicht!!

Ze hebben eerder een communicatiedeskundige nodig om hen te helpen de problemen of onwil te OVERKOMEN dan dat ze op deze wijze een complete partij buiten spel mogen zetten.

ik vind het walgelijk en ik vind het kiezersbedrog. De heren en dames politici hebben een LAND te besturen, niet ruzieen om wat zij zien als debateerbare standpunten...

Ik ben van mening dat ze het gewoon dienen te DOEN ipv mekkeren en meieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Tja, wat kun je hier nog op antwoorden? JP sloot een samenwerking met Wilders niet uit, maar nu hij weg is blijkt het tegendeel. Het CDA ziet het voorlopig niet zitten om met de PVV samen te regeren.
Het is overigens wel democratisch om dat te mogen zeggen, maar waar dat in de toekomst toe zal leiden mag Joost weten.
Voorlopig wordt o.a. geprobeerd om een regering te vormen met VVD, PVDA en CDA en we zien wel waar dat toe leidt. Als het maar niet totaal links wordt, want dan is Leiden in last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd zo geweest dat er een kabinet wordt gevormd door die partijen die samen een regeerakkoord kunnen vormen, en die het op hoofdlijnen met elkaar eens kunnen zijn of kunnen worden.
De overige partijen, die we niet uitgummen, vormen de oppositie.
De oppositie heeft ook een eigen, belangrijke rol.
Zij kunnen proberen een meerderheid te krijgen voor eigen ideeen. Zij controleren mede, met de overige kamerleden de regering en ze kunnen de ministers ter verantwoording roepen (ze roepen de minister naar de kamer). Altijd hebben er partijen in de oppositie gezeten, De partij v.d. Arbeid menigmaal. De VVD eveneens. De SP had bij de voorlaatste verkiezingen plotseling 25 zetels en ging in de oppositie. Al die stemmen zijn niet uitgegumd, maar ze hebben een andere rol

Wat is er zo bijzonder en verheven aan de stemmen voor de PVV? In een democratische bestel werkt dat zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Ik kan me goed vinden in de vraag van de vragensteller en uw antwoord.
Er is niets ondemocratisch aan het niet willen regeren met een bepaalde partij.

Mark probeerde toch eerst met de PVV een kabinet te vormen?

En hij roept wel hard dat hij liever niet met de PvdA regeert, terwijl die toch bijna even groot is als de VVD. Daar hebben dus meer mensen op gestemd dan op de PVV, maar die werd in eerste instantie 'buiten gehouden'. Dacht je toen ook 'wat ondemocratisch'. Of tellen de PVV stemmers zwaarder dan anderen?

Als je louter naar de stemverhouding zou kijken, dan moest het VVD, PvdA en PVV worden...

Da PVV zelf is trouwens wel wat minder democratisch bezig, die wordt 'despotisch' geleid door de heer Wilders.
rose
13 jaar geleden
De PVV heeft iets meer dan 15% van de stemmen. Meer dan 15% zal het nooit worden in Nederland. 15% is niet genoeg om macht uit te oefenen. Of meer stemmen halen of vriendjes worden met andere partijen. In vrienden maken is de PVV niet erg goed. Alleen grote broer VVD wil zich ontfermen over de PVV. Uit eigenbelang overigens, ze willen de PVV overnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat er getracht wordt om de PVV buiten te sluiten. In de eerste ronde praatte de PVDA niet mee. Nu de PVV niet. PVV had maar 19% van de stemmen, dus is er 80% van het land dat op een andere partij zijn voorkeursstem heeft gegeven. Al die stemmen tellen ook mee, dus wordt er breed gekeken naar een oplossing. Sommige met, en sommige zonder PVV. Netzo als andere partijen ook niet bij elk gesprek zitten.

Dus: Nee. niet ondemocratisch. We krijgen een kabinaet dat de meerderheid moet hebben. Maar niet alle partijen zullen er in zitten. Dus wordt er gekeken naar opties. De eerste ronde was met PVV. CDA heeft hiervan aangegeven dat ze niet met de ideeen van de PVV overenstemming kunnen vinden en dat zij daar niet mee willen regeren. Paars Plus is de volgende optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas doet het WEL ter zake of partijen het voldoende met elkaar kunnen vinden om een coalitie te vormen ; het is namelijk wel de bedoeling dat ze als één mond het land gaan regeren, met alleen de oppositie als tegengeluid. Als er binnen de regering al gebekvecht wordt, komt er natuurlijk nooit een gemeenschappelijk besluit uit. Dus zelfs als de grootste partij in haar eentje geen vriendjes kan vinden om mee samen te werken, is het einde oefening.

Er wordt wel degelijk gekeken naar de mogelijkheden om met de PVV te regeren, alsook in andere samenstellingen. En lukt dat niet ; jammer dan. Geen enkele partij heeft nu eenmaal in zijn eentje 76 zetels of meer, en dat zal vermoedelijk ook nooit gaan gebeuren. Je praat vrijwel altijd over maximaal 15 a 1/6 van het aantal stemmen, waarmee dus altijd 4/5 tot 5/6 van de mensen sowieso al de voorkeur heeft voor een andere partij.

Uitgummen doe je de stemmen sowieso niet, net zoals de stemmen op de PVDA en overigen niet worden uitgegumd ; die komen gewoon in de oppositie, en ook daar heb je nog altijd wel wat te vertellen, hoor. Ook eenmaal in de regering kun je niet maar ongebreideld je eigen plannetjes uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt het niet, gelukkig bestaat er geen regel op grond waarvan de grootste partijen samen in een coalitie moeten. Iedere coalitie die kan steunen op een meerderheid in de kamer (van coalitieleden of gedoogsteuners) is democratisch legitiem.

Paars+ of een middenkabinet, terwijl ze niet mijn voorkeur hebben, steunen net zo goed op een meerderheid als VVD-PVV-CDA. Net als overigens een minderheidskabinet VVD-CDA met gedoogsteun van PVV (en evt. SGP).

Zelf heb ik ook een voorkeur voor VVD-PVV-CDA, maar als die drie niet samen door één deur kunnen en een andere meerderheid wel, dan zul je mij niet horen miepen over democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volk verdient zijn leiders. Zeker in een democratie.
Als wij met z'n allen een of andere leip aan de macht brengen omdat we denken dat die het met zijn ongenuanceerde uitspraken goed voor heeft met het land, dan verdienen wee een leip aan de macht.

Plato heeft daar al meer dan 2000 jaar geleden een handeling over geschreven die nog treffend is.
Een groot gevaar van democratie is dat er makkelijk massa-hysterie ontstaat.

Die massa-hysterie is sinds 2001 in volle gang.
En als de PVV bij de volgende verkiezingen meer dan 50% van de stemmen haalt, dan zijn er geen coalitieonderhandelingen meer nodig toch? Want dan wordt het pas echt "gezellig" in NL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is democratisch zolang er maar een meerderheid wordt gevormd. De grootte en het aantal van de deelnemende partijen in de coaltie is in principe niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je al aangeeft is de PVV de 3e partij achter het land. De VVD heeft de verkiezingen gewonnen en zij zijn aan zet wat betreft de coalitie onderhandelingen. Zij bepalen met wie ze gaan onderhandelen aangezien zij de grootste zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom de PVV per sé moet regeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de PVV gewonnen heeft is er schijnbaar iets veranderd in dit land. Men eist de regering van de "grote mond". Hoe hard de PVV en zijn aanhang ook schreeuwt: 15 % is geen meerderheid.
Laat ik het proberen uit te leggen.
Lang geleden is besloten dat ons land geregeerd zou worden in een democratisch systeem met een meer partijenstelsel.
Na de verliezing wordt dan een kabinet gevormd.
De koningin wijst een (in)formateur aan die de mogelijkheden onderzoekt.
Deze formateur is begonnen met VVD PVV en CDA.
Dit lukt niet.Natuurlijk lukt dit niet, want hoewel dit in theorie een meerderheidskabinet is, is er in het CDA niet genoeg steun voor.
Dan worden de andere mogelijkheden onderzocht voor een regering waar de VVD in zit.
Misschien komen ze er uit.
Misschien ook niet.
Dan is het zelfs denkbaar dat er gekeken wordt naar een coalitie zonder VVD.
Als het maar een coalitie is die een meerderheid heeft in de tweede kamer en dus de meeste door het Nederlandse volk uitgebrachte stemmengekregen heeft.
Dat laatste, een regering zonder PVV en VVD is maar een droom, een mooie droom, maar helaas.
Als je dus een regering hebt waarvan de partijen meer dan 76 zetels in de kamer hebben, en die samen willen werken, DAN heb je een democratisch gekozen regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste partijen doen hetzelfde als waar zij de PVV voor vrezen, het uitsluiten van een groep mensen.

Het cda/pvda zeggen hardop, die 1,3 miljoen mensen die op de PVV hebben gestemd laten wij per definitie links liggen want zij hebben op de PVV gestemd.

Zie een eerder vraag van mij.