Wat gebeurt er met mijn organen als ik geen keuze heb gemaakt? (nieuw donorwetsvoorstel)

Ik vroeg me af wat er precies gebeurd als ik geen keuze heb gemaakt en of ze dan zomaar mijn organen mogen gebruiken. Op google en nieuwssites staat vind je vaak dat er dan eerst nog toestemming wordt gevraagd aan je nabestaanden, maar toen ik een video van het debat in de tweede kamer keek werd er gezegd dat er officieel geen toestemming van de nabestaanden nodig is. Wat klopt? Is er wel of geen toestemming van nabestaanden nodig?

Video debat 2e kamer (rond ongeveer 1:10 minuut wordt gezegd dat er officieel geen toestemming nodig is): https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/actief-donorregistratiesysteem-4

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/2131900-nieuwe-orgaandonatiewet-wat-waarom-en-wanneer.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is 'geen bezwaar' dan precies hetzelfde als 'ja'? Nee, tussen die twee wordt onderscheid gemaakt in het donorregister. Bij mensen met 'geen bezwaar' moeten familieleden na overlijden in principe accepteren dat er organen en weefsels worden weggehaald. De wet laat wel een mogelijkheid om dat tegen te houden. Nabestaanden moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn, maar dat hij of zij bijvoorbeeld de post niet had geopend.
Vreugde bij D66'ers Dijkstra en Pechtold nadat de wet was aangenomen ANP Dit laatste punt is een aanpassing van het originele D66-plan van Tweede Kamerlid Dijkstra. De Raad van State oordeelde in 2014 dat D66 meer aandacht moest geven aan de belangen van de nabestaanden. Met de nieuwe regelgeving zou het volgens sommige deskundigen wel kunnen zijn dat de familie in de praktijk een grotere rol kan spelen dan in die wet is omschreven. Oftewel: als de familie tegen blijkt te zijn, zullen veel artsen waarschijnlijk niet zomaar organen of weefsels weghalen voor donatie. http://nos.nl/artikel/2131900-nieuwe-orgaandonatiewet-wat-waarom-en-wanneer.html Het is dus zaak om daadwerkelijk "JA" of "NEE" aan te geven. Anders kom je in een onhandige situatie als je nabestaanden hebt die principieel tegen zijn, en jij bijvoorbeeld ervan uit gaat dat het niet ondernemen van actie exact hetzelfde is als "JA".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voorlopig is de oude (huidige) situatie nog van toepassing. Wacht eerst even de 1e kamer af,
grote kans dat het niet doorgaat. (in deze vorm)

Antwoorden (2)

Ze mogen nooit "zomaar" je organen gebruiken. Alleen als je niet hebt aangegeven dat je dat echt NIET wil (straks, in de nieuwe wet) gaan ze er van uit dat ze JOUW toestemming in elk geval hebben (net zoals wanneer je nu als "JA" staat geregistreerd). Maar inde praktijk wordt ALTIJD overlegd met de nabestaanden. Het is dus wel zo handig als DIE in elk geval goed op de hoogte zijn van jouw wensen. Dat is nu ook al zo ; iemand kan tig donorcodicils bij zich hebben, maar als de familie bezwaar maakt, wordt dat echt niet zondermeer genegeerd.

Het is dan de taak van de arts heel goed voor te lichten en uit te leggen en angsten en vooroordelen weg te nemen. Het enige verschil eigenlijk met het huidige systeem zal zijn, dat in elk geval bekend is wat de wens van de overledene was, en bij ene nadrukkelijk NEE hoef je dat traject vervolgens helemaal niet in. In de praktijk zullen artsen het praatje dus veel en veel vaker moeten houden, maar wel met als resultaat veel meer donororganen.

Het effect van de nieuwe wet zal vooral zijn dat mensen nu meer gedwongen worden er bij leven over na te denken, en ook echt stappen te ondernemen als je niet wilt. Met het JA-systeem dat we nu hebben, "missen" we heel veel donoren simpelweg omdat ze nooit de moeite hebben genomendat even vast te leggen.

http://www.transplantatiestichting.nl/columns/gert-van-dijk/organen-uitnemen-tegen-de-wens-van-de-familie

Toegevoegd na 52 seconden:
Officieel is er inderdaad geen toestemming nodig, maar geen arts zit te wachten op emotionele of heftige scenes op de IC, dus in de praktijk zal er ECHT wel overlegd worden tot eenieder tevreden is met de beslissing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Daar is meestal geen tijd voor Marleen als er een donor is moet uitname snel worden gedaan daar zijn geen uren de tijd voor.
http://nos.nl/artikel/2131900-nieuwe-orgaandonatiewet-wat-waarom-en-wanneer.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel nou dat er geen directe familie is en je hebt geen keuze gemaakt dan mogen ze dus wel je organen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat is nu precies de opzet. Na twee brieven wordt je automatisch donor (als er geen familie is die tegenstribbelt).
Als de nieuwe wet goedgekeurd wordt, dan is het inderdaad zo dat men jouw organen mag gebruiken, tenzij jij hebt aangegeven dat je dit niet wilt. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat nu gebeurt.