welke staat behoort bij de derde weg ideologie?

Ik zoek de staten die bij de third way type verzorgingsstaat horen, net zoals bijvoorbeeld liberaal bij Amerika.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Sinds de jaren negentig wordt de term Derde Weg gebruikt ter aanduiding van de binnen de sociaaldemocratie heersende ideologie waarbij (neo-)liberale ideeën worden gebruikt om socialistische doelstellingen te bereiken. De ideologie is inmiddels echter weer op haar retour.

De Derde Weg deed opgeld in onder meer Nederland (de paarse kabinetten van minister-president Wim Kok), Amerika (onder president Bill Clinton), Groot-Brittannië (onder minister-president Tony Blair, "New Labour"), Australië (onder de opeenvolgende minister-presidenten Bob Hawke en Paul Keating), België (onder premier Guy Verhofstadt), Duitsland (onder bondskanselier Gerhard Schröder), Frankrijk (onder premier Lionel Jospin), Brazilië (onder president Fernando Henrique Cardoso), Portugal (onder minister-president José Sócrates) en Israël (onder premier Ehud Barak).

Toegevoegd na 1 uur:
Voor meer informatie over (de teloorgang van) deze ideologie is de 21e Den Uyl Lezing, uitgesproken door Wouter Bos op 25 januari 2010, met als titel "De Derde Weg Voorbij", ook erg interessant. Zie http://www.pvda.nl/data/catalog/13/3379/4/Den+Uyl-lezing+Wouter+Bos.pdf
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!