Leeft het gedachtegoed van de unabomber nog voort?

Op 10juni 2023 overleed de Unabomber in de gevangenis. Maar is zijn radicale gedachtegoed voortgezet in Nederland of de VS?

11 maanden geleden
1.3K
Amadea
11 maanden geleden
't Is te hopen van niet.
TurfGraver
11 maanden geleden
Zijn vast nog wel van dat soort idioten.
tinus1969
11 maanden geleden
Het gedachtengoed van Ted Kaczynski (de Unabomber heeft een naam!) is uniek, maar elementen ervan zijn dat niet. Zijn ideeën omvatten bv Luddisme https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luddisme en een soort ideaal van vrij leven in de bossen - ook niet ongewoon in de VS.
tinus1969
11 maanden geleden
Of @erotisi heb jij (andere) elementen van Kaczynski’s gedachtengoed op t oog?
Antoni
11 maanden geleden
@erotisi, onder meer hier https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynski#Legacy kan je lezen wat de 'legacy', de erfenis, van de Unabomber is.
erotisi
11 maanden geleden
Bijzonder te lezen dat Anders Breivik ook hem kopieerde. Zijn gedachtegang lijkt niet zozeer geschikt voor een politieke partij omdat jij vermoedelijk juist tegen elk soort systeem was......
erotisi
11 maanden geleden
jij = hij
tinus1969
11 maanden geleden
Ik heb de indruk dat Kaczynski niet zozeer tegen elk soort systeem was, maar een typisch Amerikaanse libertarier die de 18e eeuw en de frontier/homesteading romantiseerde. Sporen daarvan zie je in veel Amerikaanse literatuur, van Heinlein tot ‘het kleine huis op de prairie’.
tinus1969
11 maanden geleden
Dat libertarisme is fundamenteel anti-links, en dat sprak Breivik blijkbaar aan. Maar ideologisch zijn er verder maar weinig overeenkomsten.

Geef als eerste antwoord