Is een pensioenleeftijd van 67 haalbaar?

Nu werkt slechts 13% van de 64 jarigen en tussen 60 en 65 werkt slechts 30%. We gaan zoals het nu lijkt ook nog eens de ww inkorten tot een jaar. Zie ik het nu verkeerd of doet straks van de 60 plussers 70% een beroep op de bijstand (als dat al mogelijk is).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is waar ze op uit zijn. En als je in het bezit bent van een huis, dan krijg je niet eens bijstand, dan moet je eerst je huis 'opeten'. Een enorme en grove bezuinigingsoperatie, die door weinigen doorzien wordt, tot mijn verbijstering.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van dat huis opeten klopt niet helemaal. wat meestal gebeurt is dat de sociale dienst de hypotheek overneemt en je een zgn. krediethypotheek krijgt. maar dat is te ingewikkeld om hier allemaal uit te leggen.
AWM
13 jaar geleden
Dat hangt sterk af van de overwaarde:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/544
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat maakt het ingewikkeld.
rose
13 jaar geleden
Als je huis dan maar van peperkoek is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de vraag wordt er niet gesproken over een koopwoning en ook niet over een huurwoning.

Andere antwoorden (11)

Ja, er zijn genoeg mensen die op hun 65e niet willen stoppen met werken. Het vreemde alleen is dat in de media alleen plaats is voor opvattingen die tegen de 67 jaar plannen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie kan heel veel. En de heren en dames in Den Haag denkt dat wat er op papier kan, ook in de praktijk kan.

Werken tot je 67e, zou haalbaar kunnen zijn.
De vraag is echter of je ook de 67e jaar haalt.

En willen de bedrijven nog ouder personeel aannemen?
Een jonger iemand scheelt bakken vol met geld.

Enige manier om dit te realiseren zal dus het belastingstelsen op de schop moeten, en bedrijven kortingen moeten geven om oudere mensen weer aan te nemen en gepast werk te vinden.

Met het huidige stelsel zal het niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je analyse is denk ik aardig juist. Per saldo zal het dus maar weinig opleveren, als bezuinigingsmaatregel stelt het niet zoveel voor.

Voor de crisis werd het ook al voorgesteld, maar toen was er niet veel animo voor (lees: geen meerderheid). In het kader van de bezuinigingen werd dit idee onmiddellijk weer van stal gehaald.

Het is een typische CDA truc om fundamentele veranderingen als bezuinigingen weg te zetten.

Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om tot mijn 67 door te werken, maar ik ben tegen de verhoging van de aow leeftijd, omdat het voornamelijk ellende veroorzaakt.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geheel niet.
Wie voor zijn 67 niet meer kan werken komt uiteindelijk in het sociale vangnet, en dat wordt ook door de belastingbetaler betaald. Maar de meerderheid haalt de 67 wel, en is productief! Dus het is een goede bezuinigingsmaatregel, passend bij deze tijd!
rose
13 jaar geleden
Van de mensen die de leeftijd van 64 jaar hebben bereikt werken er nu 15%. Die andere 85% dus niet....
rose
13 jaar geleden
In de vraag staan zelfs deze cijfer: "Nu werkt slechts 13% van de 64 jarigen en tussen 60 en 65 werkt slechts 30%. "
Er zullen een aantal flankerende maatregelen moeten komen, flexibeler maken van werktijden boven een bapaalde leeftijd, budgetten voor bijscholing, financiële prikkels om oudere werknemers in dienst te houden/nemen.
Daarnaast zullen mensen die zich dat (nog) kunnen veroorloven gaan investeren in een aanvullende pensioen om toch eerder te kunnen stoppen.

Zo betalen we de tol voor het leegeten van de ruif door de babyboom generatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld geniet de moderne mens nog 15 jaar na zijn 67 van zijn pensioen. Dit was bij de intrede van de AOW 10 jaar.
Je analyse klopt totaal niet.
De gemiddelde oudere werknemer is minder ziek dan de jongeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn analyse klopt prima en is op zich aanleiding voor een GoedeVraag."In hoeverre heeft de babyboom generatie vooral goed voor zichzelf gezorgd,de pot verteerd en de rekening bij volgende generaties gelegd?"
Mijn antwoord is: ja, helemaal.
Ik heb hard gewerkt en ik moest eruit met 67, weliswaar van mijzelf, om praktische redenen maar ik had nog beste een tijdje willen doorgaan. Het probleem zit erin dat mensen niet productief meer willen zijn en ook niet zijn. Natuurlijk zullen er overgangsproblemen zijn, maar die lossen zichzelf t.z.t. op. Mensen jutten zich nu al op jonge leeftijd op om vroeg te stoppen met werken, maar ze weten niet waarover ze praten.

Ik vind het dus duidelijk een prima zaak om de AOW leeftijd te verhogen naar 67 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeer de vraag. zoals je zelf zegt werken nu al veel mensen van boven de 60 niet. ik zie meer in het Belgische plan waarin men alle energie steekt in mensen tot 65 jaar ana het werk te helpen. ik vind het vreemd dat in NL nagenoeg de hele politiek voor doorwerken tot 67 is, en in buurland Belgie geen enkele partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de AOW werd ingevoerd, lag de gemiddelde leeftijd van de Nederlander een stuk lager dan nu.
De AOW wordt gefinancierd door een zg omslagstelsel, waarbij de nu-werkenden betalen voor de niet-werkenden.
Men genoot gemiddeld zo n tien jaar van de AOW alvorens de ogen voor eeuwig te sluiten.
Tegenwoordig leven mensen gemiddeld veel langer.
Het is naar mijn idee daarom logisch dat mensen ook langer moeten werken, die AOW wordt anders onbetaalbaar. Omdat bovendien er nu veel meer ouderen ten opzichte van de jongeren zijn, dan 50 jaar geleden,

Er MOET dus iets gebeuren.

Doorwerken tot 67 is absoluut niet vervelend als mensen nog gezond zijn. En dat zijn er een heleboel!

Ik praat volledig uit eigen ervaring, ben pas met 67 jaar met pensioen gegaan en werk nu nog steeds een kleinbeetje.
Als de CAO s tot 67 jaar doorlopen, dan is de spanningsboog tot die 67 nu net zo intens als 50 jaar geleden tot 65.

Het is allemaal een kwestie van wennen.

Misschien nog even ter toelichting: Ik heb ong. 50 jaar geleden een opleiding levensverzekeringswiskunde gedaan, en kwam toen zelf al tot de conclusie dat die AOWleeftijd omhoog zou moeten. Dat kon, volgens mij, een kind al concluderen uit de bevolkingspyramide. Het heeft me al die jaren verbaasd dat er nooit vanuit de politiek geluiden hierover kwamen. Het is nu volgens mij, ruim laat om erover te beginnen.

Toegevoegd na 10 uur:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/piramide-fx.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De grote winst in onze levensverwachting komt uit het terugdringen van vroege (b.v. kinder) sterfte. De levensverwachting van iemand die 65 is, is de afgelopen 60 jaar met nog geen twee jaar gestegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeten is onzin, het is en blijft en een keuze die gemaakt wordt en ik kan uw mening niet delen. Ik vind eerst dat er maar eens een klimaat geschapen zou moeten worden waarin oudere werknemers de mogelijkheid hebben om tot hun 65e te kunnen doorwerken. Zo blijkt het in de praktijk erg moeilijk te zijn op oudere leeftijd een nieuwe baan te krijgen en een baan te behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose, en nog maar niet te spreken over de zeven jaren verschil in levensverwachting tussen hoger en lager opgeleiden. Juist de laatstgenoemde groep is ook nog eens eerder begonnen met werken. Het is schande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose, heb jij actuele sterfte tabellen of zuig je dit uit je duim?
@ Johan: linkerduim of rechterduim?
rose
13 jaar geleden
AZ. Ik zuig het niet uit m'n duim.. Ik heb zo geen goede bron bij de hand. Kom er nog wel op terug. Maar reken maar dat deze cijfers betrouwbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Antizever: dit zijn gewoon bekende feiten, maar hier heb je een bron van het Centraal Bureau voor de Statistiek (lees direct eerste zin):
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/2F9A2C5C-A3C1-4190-82AD-4962BE4F3F66/0/2009k4b15p71art.pdf
Allemaal leuk de antwoorden,maarrrrrrr...........ik werk in de bouw,en wat ik nu allemaal lees komt het bij over,alsof iedereen een kantoorbaantje heeft.Ja,dan kan ik ook wel de 67 halen en werken tot m'n 67e.
In de bouw is het gewoon hard,maar dan ook een harde wereld,waarbij je de weesrinvloeden op de koop te neemt.En dan heb ik het niet eens over de ongevallen met steigers enz enz.

Ik werk veel op de steiger(rolsteiger) en dan ga je gemiddeld tien keer op een dag omhoog en omlaag.Dat houd in,dat ik dus 10 keer 80 kg omhoog hijs.De 80 kg is mijn gewicht.
Bij elkaar is dat 800 kilo!En dat een werkweek lang.
Dus zo makkelijk lijkt het allemaal niet,werken tot je 67e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doet u ook aan bijbeunen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger beunde ik wel bij,maar die tijd is voorbij.Nu besteed ik m'n tijd aan mijn gezin.Vindt ik nu toch wel even wat belangrijker.Vooral met de wetenschap die hierboven beschreven staat en wat de topicstarter geschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je. Versleten gewrichten en ruggen vervangt men niet zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maxie, maar...
dat probleem bestaat ook als je stopt met 65.
Het gaat bij landelijke beslissingen niet om de enkeling of een kleinere groep, maar om de meute. Ik denk dat ze wel wat moeten doen aan de zware beroepen.
Het alternatief is, dat we met zijn allen harder moeten werken. Dat is een oplossing die ikzelf voorsta, maar ik vrees dat ook daar niets van komt.
Ik denk dat NL onbestuurbaar is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de gemiddelde bouwmedewerker ook een afbreuk doet aan zijn gezondheid als hij gaat bijbeunen
maar de bouw blijft een zware functie groep
Klopt als een bus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens wordt steeds ouder, blijft langer gezond dan vroeger, zie dus geen enkele redenen, waarom het niet haalbaar zou zijn! Er zijn wel beroepen die dusdanig zwaar zijn! waar dit niet kan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het economisch systeem dat structureel werkloosheid veroorzaakt is volgens mij de echte oorzaak waarom onze sociale zekerheid onder druk komt te staan.
In de jaren zestig beleefde de westerse wereld een hoogconjunctuur in de welvaart en was er vrijwel geen werkloosheid.Vrijwel iedereen droeg dus bij tot de sociale zekerheid.Maar vanaf de eerste oliecrisis is het fout beginnen gaan.Omdat toen het speculeren op de vrije markt buitensporige proporties is beginnen aannemen is.Winst maken was niet meer genoeg.Speculeren op winst of verlies van kapitaal nam de plaats in van gewoon handel drijven.Het is zo dat er steeds grotere bedrijven zijn onstaan (multinationals), monopolies die sterker werden dan de nationale staten.Voor regeringen kan misschien het oplossen van de werkloosheid belangrijk zijn, voor de multinationals is dat zeker niet zo.(Kijk naar Renault in Belgie)
Als het huidige systeem van speculeren op de beurs niet wordt aangepakt en als er geen werk wordt gemaakt van het oplossen van de armoede en de ongelijkheid in de wereld dan zal zelfs werken tot 70 niet meer helpen.
Als je ziet dat zelfs na de bankcrisis Electrabel weer 1,3 miljard winst per jaar maakt en dat op de rug van werkenden en werklozen, en dat die winst totaal niet gebruikt wordt voor sociale doeleinden (ze verhogen nu zelfs de prijs van de electricteit en gas ) , dan klinkt de roep om loonmatiging en besparingen in de sociale zekerheid bijzonder wrang.
Tot besluit: Het is voor regeringen nog altijd makkelijker om gewone burgers aan te pakken dan multinationals.
En ik vind dat het heel erg dat jullie tot 67 moeten werken.En ik verbaas mij dat jullie daar zo gemakkelijk mee instemmen.