Hebben Recherches in nederland ook politie uniformen aan ?

Hallo,

Hebben Recherches in Nederland ook politieuniformen aan of hebben ze hun eigen kleding aan ?
Want de Technische recherche heeft van die witte pakken aan maar wat heeft de Tactische recherche dan aan ?

Dank u,
Patrick
PS. Dit is voor mijn spreekbeurt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Antwoorden (4)

De recherche loopt in burgerkleding.
ronron1212
12 jaar geleden
Zowel de recherche als de technische recherche, wat nu forensische opsporing wordt genoemd, hebben eigen kleding aan. Als de forensische opsporing onderzoek doet hebben ze witte pakken (overals) aan.
En het is niet: hebben recherches in Nederland,
maar het is: heeft de recherche in Nederland.
Succes met je spreekbeurt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee rechercheurs zijn altijd in hun eigen burgerkleding - en bovendien zijn rechercheurs lang niet altijd van de politie, ze kunnen ook van de KLPD zijn, Justitie heeft ook rechercheurs, zelfs de parketpolitie heeft ook eigen rechercheurs en zelfs Rechter-Commisarissen hebben hun eigen rechercheurs die dan overigens "vooronderzoekers" worden genoemd.
Verder heeft de dienst luchtveiligheid, de spoorwegongevallendienst, de Marechaussee, de Autoriteit Keuringen van Waren, de Fiscale Opsporingsdienst Fiod, de Sociale Opsporingsdienst SIOD en de douane ook allemaal rechercheurs in dienst en soms ook gewapend: in burger - geloof het of niet maar er zijn in Nederland zo'n 108 opsporingsdiensten actief die van elkaar lang niet altijd hun bestaan afweten... zelfs boeren kennen rechercheurs van de AID wat toch echt agrarische rechercheurs zijn - en wat dacht je van de dierenpolitie? Lopen heus niet in uniform hoor.
Of die ptt-rechercheurs van de dienst Clandestiene Zenders? Dus zomaar wat voorbeelden.
Ikzelf heb vroeger veel rondgelopen in een gewone blauwe overall met strepen en politie achterop: welke dienst het dan is zie je aan de revers waar bij mij dan adjudantsterren opzaten met een groene J maar waar het ding gebleven is weet ik niet meer, waarschijnlijk voor een vies klusje even uitgeleend na eerst de reverssterren losgeknoopt te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patrick
Om het niet te moeilijk te maken voor jou het volgende.
Rechercheurs die jij bedoeld zijn gewone politie mensen die op de afdeling Recherche werken.
Meestal werken zij in hun eigen (burger) kleding.
Die witte pakken die de technische recherche aan hebt (en ook handschoenen en mondkapjes) is puur bescherming om te voorkomen dat sporen zoals dna van rechercheur zelf op op plaats delict komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS: De hoge bazen zouden graag zien dat rechercheurs ook politie uniformen dragen, zo nu en dan is er weer een discussie daaromtrent.
Vooralsnog dragen deze politiemensen hun eigen burger kloffie