Wat zijn goede redenen om WEL geld naar ontwikkelingslanden te sturen?

Meestal is er veel kritiek op het sturen van geld naar ontwikkelingslanden; De regering is toch corrupt, het geld komt toch niet aan etc. Maar wat is een goede reden om WEL geld naar ontwikkelingslanden te sturen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je moet ook geen geld sturen,maar goederen,die als het half kan hier gemaakt worden.
Dat is weer goed voor de werkgelegenheid hier,en je moet ervoor zorgen dat je het daar zelf uitdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
met het gevolg dat de winkelier daar niets verkoopt? en dus ook gesteund moet worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan de goede reden om dat te doen?
Alleen het eigenbelang: de werkgelegenheid hier?
Geld naar ontwikkelingslanden sturen gebeurt bijna niet meer. Van het geld dat jij aan b.v. het Rode Kruis of andere goede doelen geeft, worden voedsel, kleding, dekens, tenten, medicijnen enz. gekocht. Als er geen (goed) drinkwater is, worden er vaak waterputten aangelegd. Ook worden er allerlei projecten mee opgezet: er komen schooltjes voor kinderen, en de bevolking wordt geleerd hoe ze het beste gewassen kunnen verbouwen en hun vee moeten verzorgen. Met het geld dat je aan goede doelen geeft, helpen ze dus niet alleen mensen met voedsel en medicijnen, maar leren ze de bevolking ook hoe ze in hun eigen omgeving een beter bestaan kunnen opbouwen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Zomaar geld sturen gebeurt niet. Naast de gebruikelijke ontwikkelingshulp zijn er natuurlijk wel noodfondsen maar ook die sturen doorgaans hulpgoederen. Een goede reden om te investeren in ontwikkelingslanden zou kunnen zijn dat we dat geld dubbel en dwars terugkrijgen om onze eigen rijkdom te vergroten. Voorbeeld: help zo'n land om een naaiatelier op te zetten. Daar wordt kleding gemaakt, niet voor gebruik in dat land, maar voor ons, tegen lage prijzen. Ander voorbeeldje: China is ontzettend aan de weg aan het timmeren in grote delen van Afrika. Er wordt geïnvesteerd in onderwijs en infrastructuur. In ruil daarvoor ontvangt China massa's grondstoffen, nodig voor de eigen economie. Dat klinkt misschien wat cynisch maar de huidige praktijk is dat de productie in dergelijke landen gericht wordt op wat wij nodig hebben en niet wat er nodig is om de eigen lokale economie in stand te houden en te versterken.