Kan ik nu niet hoofdrekenen, of is 33.000 nu echt de meerderheid van 250.000?

Ik wil echt niets goed gaan praten...

Maar als er in 1943 zo'n 250.000 Joden zijn vernietigd in vernietigingskamp Sobibor. En er zijn in 1943 maar 33.000 Nederlanders vanuit kamp Westerbork gedeporteerd naar Sobibor. Hoe kan het NOS Journaal dan 3 keer in 1 nieuwsitem zeggen dat de 250.000 Joden die vernietigd zijn in Sobibor voornamelijk Nederlanders waren?

Kan ik nu niet hoofdrekenen, of is 33.000 nu echt de meerderheid van 250.000?

Toegevoegd na 1 uur:
Wegens de gevoegigheid van het onderwerp sluit ik deze vraag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee... Maar mijn cijfers zijn wat te vroeg denk ik...

Antwoorden (5)

Misschien zijn er niet enkel vanuit Westerbork Nederlanders naar Sobibor gedeporteerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ging maar 1 trein vanuit Nederland naar Duitse kampen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hans: De Duitsers hadden 1 voordeel. Ze registreerde alles in veelfout. Dus die 33.000 in 1943 naar Sobibor klopt wel...
Ha, die Starbless;

Een verspreking is een mogelijkheid. Maar vergeet niet dat lang niet alle joodse Nederlanders vanuit Westerbork of ander kampen rechtstreeks naar een vernietigingskamp gingen. Velen hebben een heel traject afgelegd langs Durchgangslager als Theresienstadt, door naar werkkampen om vervolgens pas na vaak langer dan een jaar in een Vernichtungslager terecht te komen. Bovendien werden er in Sobibor natuurlijk niet alleen Nederlandse joden vermoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
De schattingen lopen overigens nogal uiteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Wikipedia zijn 107.000 joden en roma vanuit Westerbork gedporteerd naar Duitse concentratiekampen. 102.000 hebben dat niet overleefd, een niet te bevatten getal.

Toegevoegd na 5 minuten:
En bij Sobibor wordt gesproken van in totaal 170.000 tot 250.000 doden. Dat zijn niet allemaal Nederlanders, volgens Stichting Sobibor ongeveer 33.000.

Ik denk dus dat het een verspreking is geweest, maar het feit dat dit is gebeurt is nog steeds niet te bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn er ook 102.000 te veel. Maar het gaat hier puur om Sobibor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhmmm..... 107.000 te veel bedoel ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, wat mij betreft zijn het er 250.000 te veel. Dit is geen rekenles, dit is een hele zwarte bladzijde in de geschiedenisles.
Je bedoelt het niet verkeerd, maar ik krijg kippenvel van dit soort vragen. Zo krijg je het voor elkaar om te schrijven:
"En er zijn in 1943 MAAR 33.000 Nederlanders vanuit kamp Westerbork gedeporteerd ..."
Zo goed als allen zijn daar omgekomen. Je kunt zo een vraag niet voorzichtig genoeg formuleren.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo een zin als "Ik wil niets goed gaan praten" kan ook al niet. Als je het niet snapt, dan kan ik er ook niets aan doen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was inderdaad niet de bedoeling om als een accountant zo de cijfertjes op te sommen. Maar het zijn er maar 33.000...
Rieneke1
14 jaar geleden
alweer dar woordje 'maar' :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, ik deel je zorg over de onzorgvuldige formulering.
Starbless, je bedoeld het misschien niet verkeerd, maar we spreken hier over één van de gruwelijkste massamoorden in de geschiedenis.
itsme
14 jaar geleden
@Starbless Als er 'maar' 1 familielid van jou bij zat is dat 'maar' 0,003% van die 'maar' 33.000. Waar praten we over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme: Nee hoor dat ene familielid schoot Britten en Amerikanen uit de lucht. Maar daar gaat het hier niet over...
AWM
14 jaar geleden
Oeioeioei....
Als er 33000 Nederlanders geexecuteerd zijn in Sobibor van een totaal van 250000 en van de rest van de geexecuteerde kwanen er bijvoorbeeld 30000 uit Duitsland ,een verdere 20000 uit Belgie ,25000 uit Tsjechie ,12000 uit Hongarije ,10000 uit Luxemburg ,20000 uit Frankrijk,30000 uit Polen, 30000 uit Roemenie 30000 uit Rusland en 10000 uit andere gebieden ,dan is inderdaad de meerderheid van de geexecuteerde uit Nederland afkomstig.
Dat heeft niets te maken met hoofdrekenen alleen met iets anders formulieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen berekenen ja...