Wat is het gevolg van het ontduiken van de belastingplicht voor de samenleving

Moet dit beantwoorden voor school. Het is vrij moeilijk hier een goed antwoord op te vinden, of ik zoek gewoon niet goed. Kan iemand hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij leven hier allemaal in een land, de overheid heeft de leiding over ons allemaal. Zij regelen alles, bouwen alles, zorgen voor ons en beschermen ons.
Dit betalen zij van ons geld, al ons geld komt bij de overheid terecht. Op deze website kan je bekijken hoeveel de belastinginkomsten van de overheid zijn en wat zij allemaal uitgeven. Stel dat er nog minder belasting binnen komt, dan zijn er ook minder uitgaven.

Dat gaat ten koste van de medische zorg voor iedereen, ouderenzorg, maatschappelijke ondersteuning voor gehandicapten, sport. Ook gaat het ten koste van de sociale zekerheid, zoals een uitkering bij werkloosheid, geld bij ziekte en de AOW. Naar het onderwijs zal dan ook minder geld gaan, scholen, maar ook de studiefinanciering. Het geld dat je krijgt van de overheid als je studeert. En het zal ten koste gaan van de publieke zenders (Ned 1, 2 en 3). Er zal ook minder geld zijn voor wegen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van de belastingen worden een heel aantal zaken betaald waar wij mensen weer profijt van hebben. Er worden wegen aangelegd, huizen gebouwd, uitkeringen van verstrekt, natuur van beheerd, enz. enz. In feite wordt alles wat de overheid doet door de belastingbetaler betaald.

Dus als iedereen ineens massaal de belasting zou gaan ontduiken zou Nederland er heel anders uit zien! Dan zouden bijvoorbeeld alleen de rijken hun eigen huizen kunnen bouwen (geen huurwoningen), mensen die gehandicapt zijn zouden moeten bedelen (geen uitkering), etc. Je kunt het zelf wel verder bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie uitleg +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. +
Als we geen van allen nog belasting betalen is er geen salaris meer voor de overheid en omdat die mensen ook willen eten gaan ze dan op roof uit (omkoping etc.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chaos in die samenleving.....!