Wat is nu het probleem om de AOW leeftijd naar 67 jaar te verhogen?

Ik snap best dat de 50 plussers vandaag de dag opzien tegen de verhoging van 65 naar 67 jaar. Terwijl die 50+ straks gemiddeld 19 jaar van de AOW gaan profiteren tegen die tijd dat zij AOW gaan ontvangen. Nu heb ik daar persoonlijk geen problemen mee. Maar recentelijk las ik in een artikel in de Volkskrant dat het Kabinet Drees al de AOW leeftijd op 70 jaar wilde zetten. Maar dat dit voorstel destijds werd geblokkeerd door VVD...

Maar laat het nu zo zijn dat tegen die tijd dat de groep die straks als eerste met 67 jaar met pensioen gaat dat er dan voor iedere AOW'er er maar 4 werkenden zijn die deze AOW moeten opbrengen. En er maar 2 werkenden zijn die de AOW moeten opbrengen als de leeftijd van 65 gehanteerd blijft...

Maar wat is nu het probleem om de AOW leeftijd naar 67 jaar te verhogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zelf zie het probleem ook niet. Hoe je het ook went of keert, we ontkomen er toch niet aan.

Daarnaast zijn er ook nog mensen die graag willen doorwerken in plaats van thuis achter de geraniums hangen. Mijn ouders hebben kennissen die nog steeds 3 dagen in de week werken, terwijl ze toch al bijna 70 zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen ken ik ook. Mijn opa brak op 76 jarige leeftijd zijn heup terwijl hij nog steeds als stucadoor aan het werk was. De goede man is afgelopen maand 95 geworden... Hierbij komt dat ik in mijn klantenbestand 5 ondernemers heb zitten die de 65 inmiddels ook al gepasseerd zijn. Waarvan eentje nu op 74 jarige leeftijd zijn bedrijf te koop heeft gezet...

Andere antwoorden (5)

Ik zie het probleem ook niet.

Ik denk dat we überhaupt af moeten van het idee dat het een fundamenteel recht is om met pensioen te gaan.

Als dit door de economische welvaart kan met 65, heb je gewoonweg geluk. Lukt dit niet, dan moet dat zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tegenstanders van verhoging van de AOW-leeftijd hebben onder meer de volgende bezwaren:
1. Deze maatregel is helemaal oneerlijk voor de mensen met een laag inkomen. Zij leven gemiddeld korter en hebben eerder een slechte gezondheid. Het aantal mensen dat gezond de AOW-leeftijd haalt zal door de verhoging afnemen. Hierdoor wordt pensioen dus steeds meer iets voor mensen met een hoog inkomen.
2. Op dit moment werkt van de 64-jarigen werkt nog maar 13%. Laten we eerst deze groep mensen aan het werk helpen, dat zorgt voor genoeg arbeidskrachten in de toekomst.
3. De regering wil 4 miljard besparen. Maar er zijn nu ruim 650.000 55-plussers afhankelijk van een arbeidsongeschiktheid of werkloosheidsuitkering. Als de AOW-leeftijd verhoogd wordt naar 67 moeten deze uitkeringen ook 2 jaar langer worden betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch levert de verhoging van die 2 jaar een besparing op van 2 miljard euro. Ondanks het feit dat uitkeringen langer doorbetaald moeten worden...
Dan trekken ze alles omhoog, iedereen die werkloos is moet dan tot 60 blijven solliciteren enz enz... Dat is maar een begin en het einde is zoek, want er kan elke keer weer een jaartje bij komen... Waarom niet 69 jaar enz enz... Het einde is zoek als met dat opgeeft, daarom... Als ze nu eens de gemiddelde leeftijd van mensen ook zouden verhogen, dus als ze mij 5 jaar leven erbij geven dan wil ik wel 2 jaar langer doorwerken, maar dat doen ze niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werklozen moeten nu al gewoon tot hun 65ste levensjaar blijven soliciteren. Die verhoging van eerst 58½ en daarna 62½ is 2 jaar terug al ingesteld dat werklozen moeten blijven soliciteren tot hun 65ste...
Voor sommige mensen is stoppen met 70 nog te vroeg. Maar dat zijn meestal bevoorrechte mensen en een baan die bij hen past. Maar de meeste mensen hebben een baan vanwege het geld, waar ze bovendie na hun 50-ste uit worden ontslagen. En wat dan?? Dan krijgen ze bijstand, wat minder is dan de AOW. Voor een heleboel mensen is 65 jaar een optimale leeftijd om te vertrekken. In het bedrijf trouwens ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zegt dat je op je 65ste verjaardag uit het bedrijf moet vertrekken? Dat dit aan de lopende band gebeurd is mij bekend. Maar wettelijk is dit tot op de dag van vandaag geen reden om iemand uit zijn/haar dienstverband te ontheffen. Wanneer dit word aangevochten bij de rechter is de kans dat de 65 jarige de zaak wint 99,99%...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar er zijn subtielere methodes om iemand weg te krijgen. Dat is 'de praktijk', zoals je zelf al zegt, genoegzaam bekend. Het is niet zo gemakkelijk: een onderwijzer op een bais school van 65 kan heel goed; op een middelbare school wordt de arme man.vrouw het leven zuur gemaakt; op een universiteit maakt het ook weer niets uit.
Het lijkt mij dat het er van afhangt wat voor baan je hebt.
Mijn man heeft kantoorwerk, hij vindt het dan ook geen probleem om langer door te werken. Maar ik zie mezelf niet tot mijn 67ste doorwerken in de zorg. Ik merk dat het voor mij nu, op mijn 57ste, al lichamelijk zwaar begint te worden. Toch zou ik het vreselijk vinden om geen werk meer te hebben, ik zou de voldoening die het geeft niet willen missen!
Ik hoop dan ook tot mijn 67ste door te kunnen werken maar dan wel lichamelijk wat minder zwaar.

Volgens mij moeten we er gewoon aan wennen dat we wat langer door moeten werken.