De conclusie nu (98% van de stemmen geteld) is dat we nog niet veel weten, dat het zo zou kunnen zijn dat CDA, VVD en PVV samen 37 zetels zouden kunnen krijgen in de Eerste Kamer (dus geen meerderheid), maar dat er wel steun verwacht kan worden van de (zoals het zich nu laat aanzien) ene SGP'er in de Senaat, en Jan Nagel (de 50+-partij).
De opkomst was groter dan verwacht, 55,9%, naar mijn persoonlijke idee vooral omdat landelijke politici er een soort landelijke strijd van probeerden te maken.
De VVD doet het nog steeds redelijk goed lijkt het maar verloor wel wat, het CDA doet het nog steeds erg slecht.
De PVV heeft minder gewonnen dan verwacht was en vrijwel overal een lager percentage stemmen gehaald dan bij de Kamerverkiezingen.
Hoe de zetelverdeling in de Senaat zal worden, weten we pas zeker na de verkiezingen binnen de Provinciale Staten op 23 mei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Conclusie:
Er verandert niets.
De coalitie van CDA en VVD met gedoogsteun van PVV heeft een krappe meerderheid behouden.

Pas in mei zullen de mensen van de Provinciale Staten de leden van de 1e kamer gaan kiezen en dan pas zal
het duidelijk zijn of er misschien toch nog een verschuiving zal plaatsvinden.
Of er dus toch een meerderheid van links in de 1e Kamer zal komen is nu nog niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het proberen ;-)

- de meerderheid voor de coalitie in de 1e kamer komt er straks nèt wel, of nèt niet.

- omdat de echte verkiezingen van de 1e kamer pas op 23 mei plaatsvinden, valt over de werkelijke uitslag nog niets te zeggen. Door het enorm ingewikkelde gedoe met zwaarte van stemmen (dat verschilt per provincie), de verdeling van restzetels, de konsekwenties van lijstverbindingen, en het uiteindelijke stemgedrag van de statenleden zit er een marge in van wel 3 zetels.

- de kiezer heeft niet duidelijk gezegd, dat het zo fijn is dat het kabinet Rutte er nu zit, maar ook niet dat de oppositie het zoveel beter zou doen.

- er komen geen Belgische toestanden, want de minderheid is groot genoeg. Het wordt alleen maar heel moeilijk voor het kabinet, en het zal schipperen worden, zoals werken met steeds verschillende meerderheden in 2e en 1e kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De conclusie kan alleen maar zijn dat de steun / het draagvlak voor het huidige kabinet onder de bevolking heel wat groter is dan de media en met name de linkse media ons hadden willen doen geloven (en liefst ook naar hadden willen laten handelen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En agossie, ook hier moeten de linksstemmers hun ongenoegen nog even laten blijken. Mij kun je niks kwalijk nemen hoor; ik stem niet, want ik woon niet meer in Nederland.
simpele conclusie we zijn weer niks opgeschoten met de verkiezingen daar de echte uitslag niet door het volk word gecreëerd maar door de mensen die we gekozen hebben
en deze uitslag pas ergens in mei bekent word