Verhuren onder de leegstandswet. Mag een gemeente de vergunningaanvraag eindeloos rekken?

Woning in de verkoop, dat schiet niet op. Bij leegstand van meer dan een jaar kun je een vergunning aanvragen om onder de leegstandswet te mogen verhuren. Die vraag je aan bij de gemeente. Voor veel vergunningen is er een wettelijke termijn: niet gereageerd door de gemeente, betekent 'toestemming verleend'. Is er een wettelijke termijn voor de gemeente om de aanvraag goed- of af te keuren?
En wat kun je als burger doen als de gemeente het vertikt om een vergunning af te geven terwijl de woning overduidelijk toch onder deze wet verhuurd mag worden en voldoet aan alle bepalingen? (zie hier de bepalingen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/kan-ik-mijn-woning-tijdelijk-verhuren.html)

Toegevoegd na 10 minuten:
De link werkt niet door het laatste haakje. Even opnieuw: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/kan-ik-mijn-woning-tijdelijk-verhuren.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de aanvraag moet binnen 8 weken behandeld worden. Zoniet dan kan je de gemeente in gebreke stellen. De gemeente moet dan binnen 2 weken een besluit nemen. Zoniet dan is de gemeente je een dwangsom beschuldigd en die kan oplopen tot 1260 euro. Bovendien kan je rechtstreeks naar de rechter heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de gemeentewet worden de behandelingstermijnen geregeld. Het gaat over 6 tot 8 weken. Uit ervaring weet ik dat de gemeente verplicht is, om bij overschrijding van de termijn, daarvan een bericht met reden naar de aanvrager te sturen.

Soms blijven bij een gemeente zaken in een la liggen. Ik zou vaak bellen, en er nog eens een brief tegenaan gooien.
Je hebt recht op een antwoord, en bij een negatief bericht kun je bezwaarmaken.