Welk document is nodig als moeder een niet door de vader erkend kind mee wil nemen naar de USA?

Ze reist via Schiphol. Voedt het kind alleen op al sinds de geboorte. Wat verlangt men aan bewijsstukken? Een akkoord van de partner om het kind mee te nemen zal het niet zijn want er is dus geen vader die het kind heeft erkend. Maar misschien moet je dat dus aantonen?

6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

gewoon je eigen paspoort waar het kind bij op staat, je hebt niets met een evt (vader) (verwekker) te maken, althans zo is het bij mij gegaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kind mag tegenwoordig niet meer in je paspoort worden bijgeschreven. Heb ik begrepen.
De VS heeft (of had iig kortgeleden) geen plicht om te bewijze dat de vader toestemming heeft gegeven. Bij twijfel is een uittreksel van het geboorteregister (dat bewijst: 'vader onbekend') misschien handig.
tinus1969
6 jaar geleden
De moeder zal moeten aantonen dat zij als enige het gezag over het kind heeft. Daarvoor zijn in haar geval maar liefst 3 documenten nodig:
- geboorteakte van het kind waarop alleen moeder vermeld staat
- uittreksel gba van de moeder waarop staat dat zij ongehuwd is
- een uittreksel uit het gezagsregister waarop staat dat er geen andere gezagsdrager bekend is / toegewezen is.

"Wanneer een ouder alleen het gezag heeft (eenhoofdig gezag), heeft hij of zij geen toestemming nodig om met een minderjarig kind te reizen. Dat geen toestemming nodig is, zal bij controle van de Koninklijke Marechaussee aangetoond moeten worden.

A: Als een moeder op grond van de wet automatisch eenhoofdig gezag heeft, dan kan zij dit aantonen met behulp van 3 documenten gezamenlijk:

- Internationaal uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie (BRP) van het kind met daarop vermeld de oudergegevens of de (internationale)geboorteakte van het kind;
- Een uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie (BRP) van de moeder waarop de burgerlijke staat van de moeder vermeld is;
- Een uittreksel uit het gezagsregister ( hier zal dan op staan dat over het kind geen nadere informatie bekend is).

B: Als een ouder eenhoofdig gezag heeft verkregen na een gerechtelijke uitspraak, kan dit aangetoond worden met behulp van een gerechtelijke uitspraak en/of een uittreksel uit het gezagsregister. "
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens, wat er 'nodig is', is niet altijd duidelijk, en verschilt per land.
Binnen de EU/Schengen is het in het algemeen niet verplicht om deze documenten te hebben; in de Schengen Verordening staan ze dus ook niet. Daar staat alleen dat grenswachters bijzondere aandacht besteden aan kinderen (of woorden van gelijke strekking).
Canada is berucht als een land dat actief controleert en zulke documenten wel verplicht stelt. Sommige landen stellen dit alleen verplicht voor eigen inwoners.