Identificatieplicht, waarom dan deze radiospot?

Per 1 januari 2005 geldt er in Nederland een algemene identificatieplicht voor iedereen van 14 jaar en ouder.

Het verbaasd me des temeer dat ik in een radiospot voor de aankomende verkiezing deze zin hoor:

“Heb je geen identiteitsbewijs (?), ga dan naar je gemeente voor een schriftelijke volmacht”

Hoezo geen identiteitsbewijs? Het is toch verplicht vanaf je 14de jaar.
Ik zou denken: “Geen identiteitsbewijs, niet stemmen”

Als ik door de politie aangehouden word en geen identiteitsbewijs bij me heb, kan het me een bekeuring kosten.

En nu het over de verkiezing gaat, knijpen ze een oogje toe? Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is idd een 'vreemde' oproep, want iedereen móet zich al kunnen legitimeren. Blijkbaar zijn er toch mensen zonder ID, hoe dat kan....ben benieuwd naar de antwoorden. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante vraag +1

Het beste antwoord

Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen moest de kiezer zich legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Kiezers die een onderhandse volmacht hadden aangenomen van een andere kiezer moesten een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de volmachtgever kunnen overleggen. Op diverse stembureaus blijkt deze regel problemen te hebben veroorzaakt. Kiezers zonder legitimatiebewijs en kiezers zonder een kopie van een geldig legitimatiebewijs mochten niet stemmen. In een aantal gevallen zijn zij onverrichter zake weer naar huis gegaan.

Ook bleek dat met name oudere kiezers veelal een verlopen identificatiebewijs hadden en dientengevolge niet mochten stemmen.

De komende verkiezing wil men dergelijke problemen voorkomen. Vandaar dat je nu wel mag stemmen met een identiteitsbewijs dat maximaal 5 jaar verlopen is en dat men d.m.v. radiospots e.d. mensen eraan probeert te herinneren dat er een identificatieplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt bij de gemeente een formulier halen, dit moeten de ouders ondertekenen en daarmee kun je een identificatiebewijs aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de vraag niet. De vraag is waarom er een dergelijk oproep is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dan voor bejaarden die, omdat ze toch niet meer reizen, geen geldige legitimatie willen. Ze kunnen dan iemand machtigen die voor hen stemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je bent verplicht een geldige legitimatie te hebben, dat geldt natuurlijk net zo goed voor ouderen. Legitimatie heeft niks met reizen te maken in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Italklaas,bij het stemmen mag je een maximaal 5 jaar verlopen identificatei bewijs laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom dan een max. 5 jaar verlopen bewijs, als een geldig identificatie verplicht is? Dan heeft het toch allemaal geen zin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat dus alleen op bij het stemmen en is idd gebaseerd op het feit,dat veel ouderen niet meer reizen en daarom denken geen geldig identificatie bewijs meer modig te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap je standpunt wel, maar toch vind ik dat het niet klopt.
Het is een oproep al alsnog een identificatiebewijs te halen als je er geen hebt. (en nooit betrapt bent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al is er een identificatieplicht, dan kan het altijd nog zijn dat je er (Tijdelijk) even niet over beschikt of is verlopen.
Omdat je alleen met een geldig identificatiebewijs mag gaan stemmen is het 1 van de oplossingen die men biedt om een volmacht te verlenen aan een ander om jou stem uit te brengen.
Deze persoon beschik dan wel over een geldig identiteitsbewijs en kan in combinatie met jou volmacht voor jou de stem uitbrengen.
Een volmacht kan in dit geval alleen door de gemeente worden verstrekt en was dit tot 26 mei mogelijk. Vandaag waarschijnlijk de campagne hierover.

Toegevoegd na 43 seconden:
Vandaar(g) de campagne hierover.