Wie betaalt de opruim- en schoonmaakkosten bij een dumping?

Ik ben particulier boseigenaar en wordt af en toe geconfronteerd met kleine en grotere vuildumpingen. Dat ruim ik altijd zelf op. Stel dat er een grote hennepplantage wordt gedumpt of een XTC-lab waarbij er bodemverontreiniging optreedt. Wie gaat dat betalen? Is er een soort van potje om dit soort kosten op te vangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Meestal komt schade, vuilstortingen en graffiti op privéterrein neer op de kosten van de eigenaar. U dient zelf voor bijvoorbeeld goede afrastering te zorgen waardoor mensen uw terrein niet kunnen betreden. Uitzondering kan zijn: een samenwerking met natuurorganisaties zoals staatsbosbeheer of als u het gebied in samenspraak met bijvoorbeeld de gemeente hebt opengesteld voor publiek.
Het beste kunt u contact opnemen met de gemeente waarin u woont en hiernaar informeren en in geval van verontreiniging en illegale spullen een melding doen, ook bij de politie! Als er weinig respons is, blijven klagen.