Als straks het kraakverbod officieel ingaat behoort kraken tot het verleden, verdwijnt hiermee een stukje Nederlandse cultuur?

Toegevoegd na 4 minuten:
En als er inderdaad een stukje cultuur wegvalt, is dit dan wel zo erg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik woon zelf in een kraakpand, is een kantoorpand dat al minstens 4 jaar leegstaat, we wonen daar met 6 mensen en houden het netjes, ook hebben we toegezegd te vertrekken zodra er huurders zijn en we betalen gewoon de stroomrekening, wat is hier mis mee? Is leegstand dan niet erger dan woonruimte bieden aan zij die het nodig hebben?

Weet dat dit geen antwoord op je vraag is, maar als ik alle antwoorden zo ziet moest ik het toch even zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het tegenwicht. Persoonlijk ben ik tegen kraken en ik zal je vertellen waarom: Bij mij in de straat staat een lege loods, hierin wilden krakers zich vestigen. Geen probleem als ze zouden zijn zoals jij omschrijf, maar wat nou als de hele buurt er last van zou hebben? Dan heb je als huiseigenaar helemaal geen rechten meer. Als de plichten van krakers en rechten van omwonenden worden aangepast zou kraken niet verboden hoeven te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als de hele buurt er last van heeft neem ik aan dat de politie op dezelfde manier kan, mag en moet optreden als bij ieder ander. Wat denk ik ook wel een groot verschil is is dat wij op een industrieterrein zitten, dus dat er een stuk minder snel sprake is van overlast. Denk dat momenteel het grootste probleem is dat niemand de precieze regelgeving kent.
Toen wij de politie belden om aan te geven dat we huisvrede hadden gesticht en dat ze leegstand moesten komen verklaren haden ze geen idee waar we het over hadden, kwamen maar langs en zeiden dat het wel best zou zijn. Denk dat we met duidelijke wetten en regels een heel eind verder zouden komen, maar verbieden met de huidige prijzen voor kleine studentenkamertjes.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zelfs de politie kan niets doen (willen doen ze wel!). Als jij besluit een cafe te openen dan staat het je vrij als kraker. Daar het als een "sociëteit" wordt gezien. Dat is het probleem. Ik vindt ook dat mensen met leegstand eigendom een verantwoording richting de samenleving hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eerlijk, objectief en waardevol antwoord!

Andere antwoorden (10)

Ja dat is een 'stukje cultuur', wat wij Nederlanders in het algemeen graag kwijt willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dit echt "Cultuur" is waar je rouwig om moet zijn als het verdwijnt.

Eigenlijk is het een soortement van diefstal: mensen wonen ergens zonder een cent huur te betalen en de rechtmatige eigenaar van het pand kan er helemaal niets tegen uitrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, een verlies... Maar het zal niet het enige zijn... Het drugsbeleid gaat ook op de schop... En het poldermodel wordt afgeschaft... Vrijheid en anonimiteit op Internet is ook al verdwenen... Bloot op tv is not done...

Inhalen wordt ook verboden overal, behalve waar een bord komt te staan dat hier wel ingehaald mag worden...

Waar gaat het heen?

Toegevoegd na 13 minuten:
.
..
.

Anderen krijgen alles over jou te zeggen en zelf mag je niets meer zeggen, laat staan zelf iets doen, je moet alleen doen wat je opgedragen is door anderen, slaaf dus en eigen inbreng wordt genadeloos afgeslacht... Slaaf dus, weer middeleeuwen van lijfeigenen en slaven... Gaan we daar heen? Alles wijst erop dat het zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stukje cultuur waar menig nederlander ,geen moeite mee zal hebben,en dan helemaal niet te praten over een ontruimingsactie,die in de tienduizenden euro,s loopt,wat wij weer allemaal betalen van ons belastinggeld.
ze zullen maar in jou huis zitten,waar jij alle kosten van betaald en er niks tegen kunnen doen,nee de meeste mensen zullen het niet erg vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger werd er gekraakt om te protesteren en gebruik te maken van de leegstand van veel panden. tegenwoordig vind het gewoon asociaal in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hiermee verdwijnt een stukje van onze cultuur en ik vind dat niet zo'n ramp, maar het langdurig leeg laten staan van (kantoor)panden (puur om mee te speculeren) zou eveneens verboden moeten worden.
Hoewel er veel nadelen kleefden aan het kraken, was het in tijden van woningnood niet zozeer een probleem als wel een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld staat niet stil. Ook cultuur staat niet stil.

Dit stukje gaat weg, maar er komt weer een ander stukje cultuur terug.

De cultuur van nu en niet meer hetzelfde als de cultuur die we vroeger hadden.
Kijk maar op straat, alles is in beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk gaat er daarmee inderdaad een stukje cultuur verloren (in mijn ogen het type 'waardevolle' cultuur van de afgelopen 30 jaar waar we helemaal niet zo trots op hoeven te zijn, net als de Hollandse folklore van de Coffeeshop en de gezwellige Oranjekoorts, om maar een paar wapenfeiten te noemen. Affijn, zet de teevee maar eens een avondje aan, zap een paar rondjes langs de Bekende Nederlanders-programma's en besef dat alles wat je ziet op een bepaalde manier een uiting is van 'onze' cultuur. En probeer je dan maar eens niet te schamen.)

Maar ik betwijfel of het ook werkelijk zoden aan de dijk zet, want een verbod heeft pas kracht als het gehandhaafd wordt, en het gebrek aan daadkracht van de Nederlandse politie begint ook bijna hilarische vormen aan te nemen. Die zie ik al jaren vechten tegen de bierkaai om bijvoorbeeld asociale buurtbewoners aan te pakken (niet dus), de verkeerschaos rondom de basisscholen in goede banen te leiden (ook niet dus) en de buurt wietplantagevrij te houden (lukt ook niet echt). Af en toe een keer een paar krakers uitzetten zal dus wel goed zijn voor hun ego; heb je wellicht het idee dat je nog wat nuttigs doet, al duurt het dan maar even.

Als al dat soort stukjes 'cultuur' één voor één kunnen verdwijnen, lijkt me dat het tegenovergestelde van erg. Maar met nog meer verboden bereik je dat niet ; daar is een stukje beschaving voor nodig dat we naar ik vrees voorgoed zijn verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik juig het verdwijnen van dit stuk "cultuur" van harte toe.

Het kraken van kantoorpanden in de jaren 70 is vervangen door kraken wat er maar beschikbaar is. Met achetrlaten van wrakken van panden en enorme schade. Ook bij particulieren.

Echetr deze wet verdient wel dat de leegstand ook anders aangepakt moet worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vergaat een stukje extreem linkse 'cultuur' en daar zijn de meeste mensen niet rouwig om.