Mogen Wajongers van boven de 50 eigenlijk wel herkeurd worden zoals het kabinet van plan is, terwijl ze 9 jaar geleden uitgezonderd werden ?

Jetta Klijnsma beweert dat niemand uitgezonderd wordt van de herkeuring. Maar als 50-plussers in het verleden uitgezonderd werden, kun je die categorie 9 jaar later hetzelfde recht toch niet onthouden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Toch kan dat. Ieder nieuw kabinet kan nieuwe regels bedenken en als de wetten waarin die staan worden goedgekeurd, gaan ze voor iedereen gelden die in die wetten worden genoemd. ("Nieuwe heren, nieuwe wetten"). Als ze voor bepaalde groepen niet gelden, moeten die uitzonderingen in de nieuwe regels worden genoemd.

Een voorbeeld uit het verleden: zeer lang geleden was er geen helmplicht voor het rijden op een bromfiets. Toen die werd ingevoerd, ging die voor iedereen gelden. Ook voor degenen diei tot dat moment bromfiets hadden gereden zonder helm.

Als de hypotheekrenteaftrek op zeker moment wordt afgeschaft, kun je alleen maar hopen dat de 'bestaande gevallen' daarvan worden vrijgesteld, geheel of deels. Maar er is geen enkele garantie dat dit gebeurt, het blijft toch politiek...

Ander voorbeeld, de WAO. Al weer jaren geleden was dit een regeling waarin arbeidsongeschikte werknemers met behoud van 75% van het laatstverdiende loon tot hun pensioen gebruik van konden maken. Helaas leverde dit zeer veel misbruik op en het was dus een kostbare regeling. Op dit moment is het een uitgeklede, zeer sobere regeling geworden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus de vraag, of alles politiek is. Hebben de 225 parlementariërs de absolute macht in Nederland, of gelden er nog andere regels, die hun bevoegdheden om rechten aan te tasten inperken ? Kan het kiesrecht voor vrouwen volgend jaar worden afgeschaft ? Kan abortus volgend jaar totaal verboden worden ? Kunnen allochtonen in aparte wijken gehuisvest gaan worden ? De Tweede en Eerste Kamer hebben de pensioenen van allochtone weduwen fors gekort. De rechter heeft dat verworpen. Dat kost de staat honderden miljoenen. Het zijn die andere rechten, die politici verzuimden te respecteren, waarin ik geïnteresseerd ben. Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens verzet zich tegen schending van vele bestaande wettelijke rechten. De Nederlandse rechter toetst Nederlandse wetgeving daaraan. Ik hoor graag of iemand de juridische kennis heeft of er een bescherming bestaat voor langdurige sociale zekerheidsrechten.