verkeersboete ontvangen maar niet betaald wa zijn de gevolgen?

een jaar geleden heeft m'n broertje een verkeersboete ontvangen omdat die te hard reed, omdat die werkloos is die boete ook nooit betaald. Alleen is het zo dat de boete op de auto staat van m'n vader en was dus benieuwd wat de gevolgen kunnen zijn.

Kan er beslag op de auto worden gelegd hoewel de auto op me vaders naam staat maar de boete op de naam van me broertje?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Je vader heeft de boete dus gekregen of is je broer aangehouden en is zijn naam als bestuurder genoteerd. In het laatste geval zal hij een aanmaning krijgen dan komt de deurwaarder en als dan nog niet betaald wordt kan hij even opgepakt worden.
crispy
3 jaar geleden
Dat ligt er aan, heb je gevraagd om een betalingsregeling? Heb je bezwaar gemaakt?
Er kan beslag worden gelegd op je bankrekening en inkomen (maar dat is er niet kennelijk). Dan volgt een dwangbevel, er kan beslag worden gelegd op de inboedel. Als uiterste redmiddel kan zelfs nog gebeuren dat je wordt gegijzeld.
Het is me niet duidelijk of die auto tot de inboedel hoort waar je broertje ook deel van uit maakt, maar als het zijn eigen auto zou zijn zou die zeer zeker kunnen worden ingenomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Aakdeniz, weet je zeker dat de verkeersboete op naam van jouw broer staat? Dat jouw broer de bestuurder was die de snelheidsovertreding beging? in de auto die op naam van jouw vader staat?

Antwoorden (1)

Bij de beantwoording van deze vraag moet ik, behalve dan dat de boete een jaar oud is en er beweerd wordt dat na een jaar de boete nog steeds niet betaald is, enkele aannames doen.
Boete staat op naam van de bestuurder van dat moment. Deze is staande gehouden en heeft zich kunnen identificeren zodat de boete op naam uitgeschreven kon worden.
Bestuurder was ouder dan 18jaar en in bezit van geldig rijbewijs – geen beginners rijbewijs want er wordt niet gerept over een schorsing van het rijbewijs.
De bestuurder heeft een boetebrief gekregen met de hoofdletter M (aanname).
Er staat in de vraag dat de boete niet betaald is omdat de verdachte werkloos is. Over aanmaningen waardoor het totaal bedrag inmiddels minstens opgelopen zou zijn tot een paar honderd euro wordt niets gemeld.
Het kan zijn dat de bestuurder het dusdanig van eieren heeft gemaakt (aanname) dat de snelheidsovertreding afgedaan wordt via het strafrecht, dan komen er geen aanmaningen maar krijgt de verdachte een oproep om voor de politierechter te verschijnen. Het kan nog wel even duren voordat deze oproep op de mat ligt.
In welke auto er werd gereden is niet van belang, al helemaal niet als bij controle van het kenteken is gebleken dat er niet in een gestolen auto werd gereden.
De eigenaar van de auto heeft met de snelheidsovertreding niets te maken. Er kan geen beslag gelegd worden op de auto.
Een auto behoort normaliter niet tot de inboedel.
Artikel 5 Burgerlijk Wetboek Boek 3 - Inboedel is het geheel van tot huisraad en tot stoffering en meubilering van een woning dienende roerende zaken, met uitzondering van boekerijen en verzamelingen van voorwerpen van kunst, wetenschap of geschiedkundige aard.