Hebben de traditionele politieke partijen echt geleerd van Fortuin en Wilders?

En... gaan ze hun leven beteren, of is al de ogenschijnlijke ophef slechts tijdelijk, om later weer terug te zakken in gezapigheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
14 jaar geleden
*Wat* zouden de traditionele partijen moeten leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag, Cyrofiel, die wilde ik ook stellen. Ik ben benieuwd naar je antwoord, qwyzux.

Het beste antwoord

Ik vrees dat ze heel erg goed geleerd hebben.

Vooral in het enorm oppervlakkig hypen van allerlei gevoel dat 'gewone mensen' (jawel) kunnen hebben. Alle discussies hebben steeds meer de diepgang van een kano. Scherp en wendbaar, en het staat leuk. Maar het gaat nergens over. In elk geval niet over de werkelijke problemen en mogelijke oplossingen daarvoor. Buitenkantgeleuter, elkaar bezig houden en vooral vliegen afvangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

nee het is niet tijdelijk na Fortuin hebben veel politieke partijen een aantal standpunten die Fortuin had over genomen.
Met namen de standpunten over vreemdelingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee politiek is waardeloos en dat zal zo blijven ook (denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gw eh dinges,nee dat hebben ze niet! Het is zo als gewoonlijk: Ze dronken een glas en deden een plas en alles bleef zoals het was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gaat niet gebeuren ook. het principe is simpel: tenzij een "nieuwe politiek" partij 51% van de stemmen haalt is het voor de rest van de partijen erg makkelijk de verkiezingsbelofte's van de nieuwe partij te saboteren door een blok te vormen. hierdoor staan de nieuwe partijen vaak met lege handen en worden kleiner na 4 jaar. totdat er weer een nieuwe groep onstaat die hetzelde lot zal ondergaan. de laatste aflevering van andere tijden geeft een erg goed beeld. nederland is trouwens niet de eerste die nieuwe politiek "revolutie" ziet langkomen het VB had in antwerpen een derde van de zetels... resultaat cordon santiaire>aan handen en voeten gebonden>teleurgeselde kiezers>teleurgeselde kiezers>opgeluchte regenten. en het cirkeltje isweer rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vraag is eigenlijk al je antwoord.Politiek beloven ja willen ook,uitvoeren nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met de traditionele politieke partijen is dat ze die positie niet willen verliezen en op elke manier dit proberen te voorkomen. Nu zie je heel duidelijk dat iedereen zijn complete campagne heeft geswchreven op het neerhalen van Wilders en alle anti-Wilders stemmers naar zich toe te trekken, en dat is pure angst. Ze zullen moeten inzien dat er een nieuw geluid moet komen in Den Haag, en dat zo veel mensen dit ook denken dat ze automatisch naar Wilders gaan.

Misschien moeten ze maar een keer met de billen bloot en moeten we zien of een rechtse politiek met Wilders aan de macht iets oplevert voor ons landje. Dan zullen de traditionele partijen zeker een wijze les leren, en wat belangrijker is: wij als kiezer ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben niks geleerd...en dat willen ze ook niet.En daarbij,ik denk niet dat hun achterban het zou accepteren als ze plots van standpunt veranderen.Zie je de pvda al zeggen dat ze rechtse plannen hebben?Dit kost hun dan meteen meer dan de helft aan stemmers.Net zoals een rechtse partij linkse ideën krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zullen ze nooit doen. Het zijn mensen met een enorm ego, die precies denken te weten hoe ze het willen gaan leiden.
Alleen het voeden van hun ego telt.
Er zijn maar weinig mensen in de politiek die zich dienstbaar willen stellen voor het volk, en hun behoeften overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je ook afvragen of wij burgers al geleerd hebben van partijen als Fortuin en Wilders. Alleen zeggen wat er fout gaat is geen oplossing.

De huidige politieke partijen doen hun uiterste best om het land zo te regelen dat mensen hier zo fijn mogelijk kunnen leven. En ja er gaan dingen mis, en andere dingen kunnen beter. Maar er zijn weinig landen waar alles bij elkaar beter gaat dan hier.

Maar het is veel makkelijker ergens tegen te zijn dan ergens een echte oplossing voor te bieden. Dus rent een groot deel van de bevolking elk jaar weer achter een andere populist aan (die het ongetwijfeld ook goed bedoeld) zonder dat uiteindelijk iemand daar nou beter van wordt. En naar mening worden we er zelfs slechter van.

Dus, wanneer hebben de Nederlanders nou eens wat geleerd van de LPF, TON, Leefbaar enz. Alle partijen die 'beter, nieuwere, eerlijker enz' zeggen te zijn. Het lijkt wel een wasmiddel reclame. Maar uiteindelijk veranderen ook zij bijzonder weinig omdat het eigenlijk best wel goed gaat in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zouden de politieke partijen in godsnaam moeten leren van Wilders? Fortuyn kan ik me nog iets bij voorstellen, namelijk een extra druk op het punt veiligheid en het stimuleren van creativiteit bij politici. Meer ook niet. Wat moeten politici van Wilders leren? Als het moeilijk wordt 'geen commentaar' zeggen? Een persoonlijke aanval opstarten zodra iemand kritiek heeft op de hoofddoekjestax? Moeten de politieke partijen leren dat alle problemen veroorzaakt worden door Moslims? Ik mag toch hopen dat de partijen al deze punten niet overnemen.

Wilders is slecht voor Nederland, heel slecht. Hij kost tientallen miljoenen met zijn onzinplannen en de onzin kamervragen die hij stelt. Hij neemt veel kostbare tijd in van de parlements- en kabinetsleden. Hij vertraagt het besluitvormingsproces enorm, zorgt ervoor dat er in Nederland niets meer van de grond kan komen. En hij zorgt voor onrust in de samenleving. Mensen gaan zich onveilig voelen, door Wilders. Mensen gaan discrimineren, door Wilders. Daardoor gaan anderen weer extremiseren: ze worden buiten de maatschappij geplaatst en gaan zich ook als buitenstaander voelen. Vind je het gek dat je vatbaarder wordt voor extremisme.

De vloek van Nederland heeft een naam: Wilders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 dingen hebben ze in ieder geval nog niet geleerd. Ze weten nog niet hoe ze het beste kunnen omgaan met die specifieke partijen/personen.

Wat ze wel geleerd hebben, is dat er mensen zijn die andere opvattingen hebben. En daaruit kunnen weer andere partijen komen.

Er is geen enkele partij die echt iedereen achter zich kan krijgen. Anders zouden er geen verschillende partijen hoeven te zijn.
Het gaat uiteindelijk om de balans. De onrust in de politiek is een afspiegeling op de gewone burger. In de gewone buurt is er ook die onrustigheid.
Wat was er nu eerder: De kip of het ei?

De politiek is nog steeds een perfect spiegel van de maatschappij.
En momenteel is dat de grootste hamvraag: hoe kan je nu rust in de individu krijgen, waar we het allemaal mee eens zijn?
Als je dat leert, dan pas is er 'echt' geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
e hebben ervan geleerd dat veel kiezers irrationeel zijn. Veel kiezers stemmen b.v. op Wilders niet omdat ze tegen hoofddoekjes zijn, maar omdat hij veel op de t.v. komt en ''wel goede punten'' heeft, zoals ze zelf zeggen.

De traditionele partijen troosten zich met de gedachte dat Wilders nooit verder zal komen dan 20% van de stemmen en nooit in een regering zal komen. 80% van de mensen maakt beter gebruik van hun hersenen, weten ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij pikken eruit wat de kiezers goed vonden, gebruiken het en glijden ongemerkt terug naar eigen gelijk. Dus hebben ze niets geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele politici hebben uitspraken van Fortuyn overgenomen. Ik noem er een paar:
Gerrit Zalm:"Nederland is vol" en "allochtonen zijn oververtegenwoordigd in uitkeringen, gevangenissen en blijf-van-me-lijf huizen".

Bos: "we moeten beter naar de kiezer luisteren".

Bijna alle partijen, van de VVD tot en met de SP, hebben een draai naar rechts gemaakt.

Ook vele ideen en uitspraken van Wilders zijn afkomstig van Fortuyn.

De vraag is nu wat de gevestigde partijen geleerd hebben van het gedachtegoed van Fortuyn. Dus wat doen ze er mee, dan het alleen maar herhalen?
Ondanks dat ze vele uitspraken van Fortuyn gebruiken dank ik dat ze daarvan niet erg veel van in de praktijk brengen. OK, men heeft enigszins een draaitje naar rechts gemaakt, maar in de realisatie komt daar niet veel van terecht. De achterkamerpolitiek waar Fortuyn erg tegen geageerd heeft viert nog steeds hoogtij. Ook aan de immigratie van buitenlanders is niets gedaan.
Dit is dan ook de reden dat de PVV zo’n opgang maakt. Er is namelijk nog heel veel ruimte voor Wilders om de iedeeën van Fortuyn te proclameren.
Of hij ze kan realisren zal de toekomst brengen. Ik denk van niet. Wat te doen tegen gezapigheid waar een groot deel van de NL bevolking aan leidt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en dat gaat ook niet gebeuren. De politieke elite vormt een in zichzelf gekeerd systeem dat er op is gericht zichzelf in stand te houden en volledig is losgezongen van de maatschappelijke werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal niks,mocht Wilders er mees stoppen,stopt ook gelijk zijn partij,een pot nat ook die partij van Fortuin,ze hebben nooit eens oplossingen