Ik acht de kans dat het kabinet valt heel klein; het kan alleen maar vallen door toedoen van de PvdA en die partij heeft er op dit moment niet zoveel belang bij.
De PvdA zal wel munt willen slaan uit het rapport om de eigen partij te versterken en het CDA te verzwakken met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen (ik schreef bijna verziekingen, dat was ook aardig geweest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik hoop dat het valt, het is het waard dat het valt, na alles wat JP uitgehaald heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet echt een opmerking van een hoogvlieger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verfrissend zo'n mening nu de motivatie nog...
Ja hoor, is heel goed mogelijk.
Ik denk het echter niet, want het alternatief dat gloort, is niet erg aantrekkelijk. Ook niet voor de opositie. (of is het oppositie?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paars 2 viel naar aanleiding van het Screbenica rapport. Dus het is wel degelijk mogelijk, zeker gezien het feit dat de PvdA die nu samen met de CDA regeert niets met de toenmaige beslissing had te maken. Wat wel zuur zou zijn is dat als er verkiezingen zouden komen dat degenen die hebben ingestemd met de oorlog in Irak helaas ook de grootste kans maken om een regering te vormen (als je afgaat op de polls). Dus uiteindelijk zouden zo de partijen die 'gestraft' zouden moeten worden beloond worden...
De CDA, de VVD en (ja ja) ook de PVV (Wilders zat bij de VVD, toen de VVD regeerde en stemde in met de oorlog in Irak)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kabinet kan in theorie over alles struikelen, ook over dit rapport. Maar het struikelt alleen als het dat zelf wil, en die wil is er nog niet.

Mijn inschatting is dat JP eerst een verklaring geeft (heeft gegeven dus) en dan in een later stadium gaat vertellen wat hij eigenlijk bedoelt en dat het dus alsnog klopt en dat daarom uiteindelijk het kabinet niet valt... want de kiezer is nog niet voldoende klaargestoomd voor nieuwe verkiezingen.
itsme
14 jaar geleden
Alles is mogelijk. Alleen vallen vrijwel de meeste kabineten over zaken die van weinig belang zijn maar opgeblazen worden om een crisis te veroorzaken zoals het reiskastenforfait of de grondpolitiek. Paars2 is niet over Sebrenica gevallen want Wim Kok diende zelf het ontslag van zijn kabinet in voordat de beraadslagingen begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was het maar waar maar gezien de peilingen zal het niet gebeuren. De PVDA schiet zichzelf in de voet als ze dit kabinet laten vallen, dus ... ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was ... helaas :-( .. sucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Deze keer heeft het cda er weinig directe baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de debatten die al gevoerd zijn vanavond dan heb ik het idee dat een bepaalde groep erop aanstuurt maar heb nog geen reactie van de PVA gehoord.
Het zou mij niet verbazen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan hoe erg de oppositie dit gaat aanpakken. Maar nu de volgende verkiezingen al over een jaartje zijn denk ik niet dat de oppositie haast gaat maken om dit kabinet te doen vallen, maar zal het eerder in het komende verkiezingsprogramma gebruikt worden om de coalitie partijen neer te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat het kabinet over de Irakkwestie valt schat ik op 80%.
Als het niet valt is deze formatie geen knip meer voor de neus waard.
Eerst zelf een commissie benoemen, deze bedanken voor het uitstekende rapport en dan vervolgens alle aantijgingen ontkennen door te stellen dat je daar anders over kunt denken, is een minister president niet waardig. Daarnaast was de PvdA altijd tegen de inval in Irak, heeft altijd aangedrongen op een parlementair onderzoek en nu het rapport er eindelijk is en de feiten er niet om liegen, kun je als PvdA je niet op deze manier weg laten zetten.
Als ze toch tot een compromie komen heeft niemand meer vertrouwen in dit kabinet. Weg er mee dus. En waarom zou er geen goed alternatief zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het toch anders. Ik zie hier veel mensen noemen dat de PvdA geen baat heeft bij nieuwe verkiezingen.
-
Met een jaar resterend (hoewel er veel kan gebeuren) maakt de Partij van de Arbeid het verlies niet goed.
-
De gevestigde orde doet het sowieso slecht, dus het zegt iets over het politieke klimaat in ons land. Voor de PvdA zijn beide opties (door regeren of opblazen) even slecht. Nu het kabinet opblazen is sowieso een slechte verkiezingsuitslag, maar de rit uitzitten met een jaar zal geen succes verzilveren. Sterker nog, de PvdA kan juist uit deze kwestie nog munt slaan, door het Irak rapport aan te wenden zouden ze nog een statement kunnen maken naar de achterban. Het is de achterban die nl. meerdere malen hevig teleurgesteld is. Dat moet de PvdA hoe dan ook dwarszitten.
-
Vervroegde verkiezingen zou mooi zijn. Hopelijk kan men dan een kabinet smeden van CDA+VVD+PVV.