Mogen Nederlandse vrouwen dienstplicht weigeren?

Sinds vandaag staan vrouwen die geboren zijn in 2003 voor het eerst ingeschreven voor de militaire dienstplicht. Het zusje van een vriendin van mij heeft ook zo'n brief gekregen. Mag zij weigeren om aan haar dienstplicht te voldoen?

ronron1212
3 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet anders zou die brief onzin zijn.
Summo
3 jaar geleden
In feite stuur je hier aan op ongelijkheid. Vrouwen (en mannen) strijden al jaren voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Redelijk is dat gelijke rechten ook gelijke plichten inhoudt. Niemand vraagt of jongens van 17 mogen weigeren of wel zin hebben en zij krijgen deze brief wel allemaal allang. Door specifiek te vragen of meisjes mogen weigeren discrimineer je in mijn optiek, ik vind deze vraag daarom niet gepast anno 2020.
Antoni
3 jaar geleden
@lieveheersbeestjeee, in principe hoeft de vriendin niets te doen, want zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist, zal ze niet worden opgeroepen voor actieve dienst. De opkomstplicht is namelijk in Nederland opgeschort sinds 1 mei 1997. Ze kan principieel de dienstplicht (gaan) weigeren, maar dat levert voor haar alleen maar allerlei administratieve rompslomp op.

Antwoorden (1)

Nee, mannen en vrouwen zijn gelijk. Ook hierin. Je kunt wel als gewetensbezwaarde weigeren.
In 1962 werd de Wet Gewetensbezwaren Militaire Dienst aangenomen. Wanneer vastgesteld werd dat een dienstplichtige "onoverkomelijk gewetensbezwaren tegen de persoonlijke vervulling van de militaire dienst in verband met het gebruik van middelen van geweld waarbij men door dienstvervulling in de Nederlandse krijgsmacht kan worden betrokken" had, kon deze dienstplichtige erkend gewetensbezwaarde worden. Echter had deze erkenning tot gevolg dat het werd geregistreerd en pas kon worden teruggetrokken wanneer een herkeuring werd ingevoerd. Het nadeel was wel dat je, indien je bij de herkeuring goedgekeurd werd je alsnog in dienst moest treden.
SimonV