Had de sovjetunie een duitse aanval verwacht in de 2e wereld oorlog?

Denemarken had óók een niet aanvals verdrag, maar werd toch aangevallen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Voor alle duidelijkheid: de russische regering vóór 1940.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Voor zover ik weet (en uit mijn hoofd): De Sovjet-Unie verwachtte wel uiteindelijk in conflict te komen met Duitsland, omdat o.a. hun ideologie zo enorm verschillend was, en de Nazi's vanaf het begin het over expansie naar het oosten had gehad. Stalin was niet zo naïef dat hij dacht dat het pact dat in 1939 bij de opdeling van Polen gesloten werd, voor onbepaalde tijd zou standhouden. Alleen was de Sovjet-Unie zelf nog niet klaar voor een langdurige oorlog, dit mede door grootscheepse "zuiveringen" die Stalin in de jaren 30 in het leger (specifiek de legertop) had doorgevoerd. Hoe langer het dus zou duren voordat die oorlog uitbrak, hoe voordeliger het waarschijnlijk voor de Sovje-Uunie was geweest, omdat er dan intussen tijd was geweest om een nieuw, sterk legerkader op te bouwen. De aanval zelf kwam daarmee waarschijnlijk onverwacht. Zó onverwacht, dat de eerste 24 uur na de inval er nog gewoon treinen met levering van Russische goederen aan Duitsland de grens overreden ...

Antwoorden (1)

Nee. Stalin was er van overtuigd dat Duitsland de USSR met rust zou laten. Zeker na de gezamenlijke inval in Polen. Wat er exact bij Stalin door het hoofd ging zullen we nooit weten maar hij zal best ook gedacht hebben dat de Duitsers wel door hadden dat Rusland binnen vallen historisch nooit goed is afgelopen en het niet zouden riskeren om een oorlog aan meerdere fronten te voeren. Overigens was het wel 'nu of nooit' voor Hitler om aan te vallen. Rusland is nooit zo zwak geweest als in het begin van WOII. Zeker met de zuiveringen aan de legertop waardoor zo'n beetje iedere ervaren officier geëxecuteerd werd om Stalins paranoia en met Frankrijk verslagen en Engeland effectief op de knieën.
Ik denk ook dat Stalin niet had verwacht dat de Duitsers zo effectief zouden zijn tegen Frankrijk en Engeland. Met de Frans Britse bescherming van Polen zal Stalin verwacht hebben dat Frankrijk en Engeland eerst achter Duitsland aan zouden gaan en dat hij zich pas veel later zou hoeven bezig houden met een zeer verzwakte winnaar van dat conflict om vervolgens met een krachtig Rusland een sterke vuist te maken om vervolgens als grote winnaar uit de bus te komen. Maar dat is slechts mijn vermoeden.