Ik wil een brief aan het ministerie kan dat?

Ik wil een brief schrijven naar de minister van volksgezondheid en de minister president. Komt hij dan bij de minister zelf aan of niet? Hoe kom ik aan het adres? En zal ik ooit antwoord ontvangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.2K
SimonV
9 jaar geleden
Wilt u specifieke vragen of opmerkingen onder de aandacht brengen van de minister-president, dan kunt u om een zorgvuldige en veilige afhandeling te garanderen een brief sturen aan: De minister-president
Minister van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA Den Haag De minister-president zal u dan antwoorden. Betreft uw brief een opmerking of opvatting, dan zal de minister-president hiervan kennisnemen. De minister-president kan niet ingaan op persoonlijke omstandigheden, omdat hij geen directe verantwoordelijkheid heeft voor uitvoerende instellingen. Het correspondentie-adres van Edith Schippers is:
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag

Het beste antwoord

Ja, je kan een brief schrijven naar de minister-president en ook naar een individuele minister. De brief komt ook zeker onder ogen van de minister-president en de minister. Als zij de brief willen beantwoorden, zullen ze een ambtenaar vragen een antwoord te schrijven, waarna zij het antwoord persoonlijk controleren en eventueel nog wijzigen.

Ze zijn wettelijk verplicht binnen dertig werkdagen, dus binnen zes weken, een brief te beantwoorden of in ieder geval te reageren op de brief. Als dit niet lukt, bijvoorbeeld omdat het antwoord geven lastig is, moet jij hierover worden geïnformeerd.

De adressen van de minister-president en van de minister van Volksgezondheid zijn:

De Minister-president
Minister van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA DEN HAAG

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
T.a.v. de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mevrouw E.I. Schippers
Postbus 20350
2500 EJ DEN HAAG

"Volksgezondheid, Welzijn en Sport" kan je afkorten tot "VWS".

Het is mogelijk dat het onderwerp van je brief hoort tot de taken, de portefeuille, van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de heer Martin van Rijn. Als dat zo is, dan wordt je brief na de ontvangst door het ministerie doorgestuurd naar de staatssecretaris. Ook daarover zal jij dan worden geïnformeerd.

Ik raad je aan om geen handgeschreven brief te sturen. Het is nooit zeker of handgeschreven brieven makkelijk gelezen kunnen worden. Dit kan de beantwoording van je brief moeillijker maken. Een getypte brief of een met een computer gemaakte brief sturen lijkt mij dus verstandiger.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is duidelijk beantwoord wie de brief krijgt maar ook het adres dat ik gekregen heb. Heel hartelijk dank

Andere antwoorden (2)

Ja ! De brief komt aan . Gewoon richten aan het ministerie voor de minister president aan algemene zaken en volksgezondheid aan het ministerie voor volks geziondheid . Eerst komt de brief natuurlijk bij een ambtenaar en dan bij een volgende enz maar als men de brief interessant of vind dan komt die vanzelf omhoog . Ook brieven naar de koning richten aan het kabinet Vd koning worden bij serieuze zaken uit eindelijk. Door z'n medewerkers aan hem voorgelegd . En bij de minister en de koning krijg je vaak een antwoord terug of een vraag om toelichting enz . Richt je brief gewoon aan het juiste ministerie met naam en enz hou het kort duidelijk en netjes maar toch gewoon dan zou het niet onmogelijk kunnen zijn dat je een antwoord terug krijgt . Wat nog effectiever is stuur een brief naar de fractie ( mail ) van diverse politieke partijen en dan naar de woordvoerder van dat onderwerp ja die kan er zeker wat mee alleen natuurlijk als men het een goed idee vind of als de situatie extreem schrijnend is . Ja ik heb er goede ervaringen mee zelfs en zelfs een rondleiding en een plaats op de tribune toen dat onderwerp werd behandeld . Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle brieven krijgt de bewindspersoon persoonlijk onder ogen. Integendeel. De meeste brieven worden alleen gelezen door een beleidsambtenaar die inhoudelijk goed met het onderwerp bekend is. Die schrijft dan ook de eventuele antwoordbrief, of doet het mondeling af. Als zo'n antwoordbrief verstuurd wordt, komt op de ministeries daar doorgaans de handtekening onder van de verantwoordelijke directeur. Op sommige ministeries is er ook een speciale afdeling die vragen van burgers beantwoordt, en bereiken veel vragen niet eens de beleidsambtenaren.

Ministers schrijven dus vrijwel nooit zelf een antwoordbrief. Ik heb dat - als beleidsambtenaar op een ministerie - alleen zien gebeuren in heel bijzondere gevallen. Maar onder bepaalde brieven zet de bewindspersoon wel altijd persoonlijk zijn of haar handtekening. Bijvoorbeeld als het een brief is aan de Tweede Kamer.

Je zult altijd antwoord krijgen. Meestal in een brief, maar soms dus ook telefonisch of per e-mail. Of je wordt zelfs uitgenodigd voor een gesprek. Stel je vraag aan het ministerie duidelijk. Op een goede vraag krijg je meestal een goed antwoord. Maar als het even kan verwijzen ambtenaren je ook graag door naar bijvoorbeeld websites of andere instanties.