Hoe komt het dat de reclame: nu nog zwarter, wel toegestaan is?

Want als er een reclame was: Nu nog blanker/witter, dan waren er barricades, protesten, rechtzaken en wat al niet meer.
Het gaat trouwens over die reclame van Jazz waarin mensen zwarte verf/vloeistof over zich heen gegooid krijgen.
Waarom mogen ze wel zeggen: nu nog zwarter.
Maar andersom niet?

Toegevoegd na 2 uur:
Even ter duidelijkheid:
Ik heb helemaal niets tegen zwarten, bruinen, gekleurde mensen.
Al ben je zo blauw als een smurf, dat maakt mij niets uit.
Alleen vind ik dat als iemand zegt: iedereen moet gelijk behandeld worden. Dan moet ook IEDEREEN gelijk behandeld worden, ook de blanken/witten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb je ook een 'miss black verkiezing'.
Daar zou je eens een 'miss white verkiezing' van moeten houden. Dan stond het land op zijn kop. Ik ben trouwens bang dat deze vraag niet lang blijft staan, want... Ook dat is niet kies.
Dus snel een +. immers, goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, er mag wel een CD uitkomen met de titel : Proud to be Black met daarop zwarte muziek.
Moet je er eens eentje uitbrengen met : "Proud to be white" Demonstraties met brandende fakkels voorspel ik je dan! Van mij ook snel een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het maar geen brandende kruizen zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland :-) En ook niet van die lui die van hetzelfde laken een pak maken! Met van die witte puntmutsen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je niets tegen zwarten/bruinen/witten/blauwen of andersgekleurden hebt. Maar feit is dat als jij zegt dat iedereen gelijk behandeld moet worden, dat eerst nog moet gebeuren in de rest van de samenleving. Op dit moment worden sommige bevolkingsgroepen namelijk nog niet gelijk behandeld. En dan ga jij een punt maken van een stukje "positieve discriminatie" van een reclame? Bah!

Antwoorden (2)

Dit gaat over de muzieksoort, waarvan de bron de zwarte slaven in Amerika was, niet over zwarte mensen.

Toegevoegd na 3 uur:
Trouwens, in het spotje zie je ook minimaal 1 blanke,die met die smurrie overgoten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze reclame word een muzieksoort bedoeld, en niet de zwarte mens op zich.

Je vraagt je af waarom dit soort uitdrukkingen/reclames wel kunnen, maar andersom niet.
het heeft te maken met het feit dat zwarte mensen (eindelijk) trots kunnen en mogen zijn op hun kleur, hun afkomst.
Honderden jaren lang zijn zwarte mensen door witte mensen behandeld als beesten.
Wat dat betreft hebben ze nog wel iets in te halen op witte mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan is het oog om oog, tand om tand.
Omdat voorouders van mij ooit zwarten slecht hebben behandeld, moet ik daarvoor boeten?
Zo gaat het Nederlandse rechtsysteem toch niet?
Mij best al ze gelijke rechten krijgen, graag zelfs. Alleen moeten wij dan een achterstand krijgen vanwege tweehonderd jaar geleden?
Laten we dan ook de Italianen maar een achterstand geven, aangezien ze 2000 jaar geleden Germanen hebben vermoord en ontvoert. En Duitsers hoeven hier niet meer aan te komen, omdat hun opa vroeger een Nederlander heeft gedood. En Amerikanen krijgen hier geen baan meer, aangezien een paar mensen het goed verknalt hebben met de economie. En Russen krijgen geen plek in een andere dan communistische partij. Nee, moeten wij altijd maar blijven boeten voor vooroordelen en dingen die wij zelf niet eens hebben gedaan?
Alleen ons ras, alleen ons volk, niet wij individueel.
Hebben wij niet geleerd van 1940-1945 dat IEDEREEN een individu moet zijn! Iedereen moet zelf kunnen nadenken en beslissen, en niet worden afgerekend op kleur en verleden van zijn/haar volk. Volgens mij dwaal ik af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas worden nog veel mensen onderdrukt om hun ras en geloof. Helaas worden joden nog steeds gediscrimineerd en helaas worden mensen omdat ze donker zijn niet aangenomen na een sollicitatie. Helaas zijn wij het slachtoffer van de daden van onze voorouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me niet schuldig vanwege mijn voorouders want dat waren even brave mensen als degene die je meent te moeten verdedigen. Wat Dromere schrijft is veel dichter bij de waarheid. Alhoewel je best weet d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
at ieder zijn eigen waarheid heeft en meent die te moeten verkondigen. + met Dromere bedoel ik natuurlijk Dromer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gadverdamme Dromer, moet jij hiervoor nu boeten? Omdat er een reclame op tv is? Sjongejongejonge, vindt jezelf niet zo compleet onterecht zielig.