Waarom vinden de mensen het zo moeilijk om de vrede te bewaren?

Er is altijd wel ergens oorlog, of het nou gaat om macht of religie of wat dan ook. Waarom kunnen we geen genoegen nemen met wat we hebben en anderen in hun waarde laten en evt zelfs helpen als zij het slechter hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Macht
Materiële belangen
Verschil van mening

't Is altijd hetzelfde liedje.

Macht:
Noem het landjepik, of simpelweg het willen van macht over de ander. Maar er zullen altijd individuen of instituten zijn die de macht willen over een andere groep. Tweeduizend jaar geleden waren 't de Romeinen, je had Napoleon, in 40-45 was het Hitler (en ik heb nog wel 't e.e.a. aan heersers vergeten, maar ik ga niet de hele geschiedenis opdreunen hier). Je zou zelfs kunnen stellen dat de Europese Unie macht wil, op onterechte gronden, aangezien het democratisch fundament voor hun beslissingen echt niet altijd aanwezig is.

Materiële belangen:
Olie, het smeermiddel van oorlog. Op het moment dat het ene land iets heeft dat het andere land wil hebben.. je kunt er donder op zeggen dat zoiets vroeg of laat gedoe gaat opleveren. De ene keer is het olie, de andere keer is het goud, uranium..

Verschil van mening:
Ik hang religie xyz aan dus jij (die religie abc aanhangt) bent een lul, en om die reden maak ik jou een kopje kleiner. Zo simpel is 't. Ook wel bekend als 'heilige oorlog'.

Kijk, er zit een raar soort paradox in een leugen. Hoe groter de leugen, hoe kleiner de kans dat je 'sorry' kunt zeggen. Hoe groter de leugen, hoe groter de kans dat die leugen tot op het bot verdedigd zal moeten gaan worden - da's immers beter dan je gezicht verliezen. En er zijn nogal wat leugens in de wereld, daar zijn nogal wat (burger)oorlogen door begonnen. Da's de paradox. Als je zelfs helemaal niets fout doet, maar gewoon even ergens bij wilt waar iemand met z'n dikke hol voor staat, dan zeg je al 'sorry, mag ik er even bij?' Sorry? Sorry voor wat? Maar, de enorme leugens die er nu in de wereld spelen, de enorme fouten die worden uitgedragen, zijn zo groot dat een 'sorry' niet meer realistisch is, dan maar liever de leugen met hand en tand verdedigen om te forceren dat je tegenstander 'sorry' moet zeggen.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoeveel mandaat de Nederlandse burger de EU nog geeft op 12 september.. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jouw redenering zou het er wel eens op neer kunnen komen dat de EU na 12 september met geweld bevochten, en verdedigd, gaat worden.
Dat zou zowel binnen, als tussen landen onderling kunnen gebeuren.

Andere antwoorden (2)

Precies om die macht.
Veel mensen vinden het moeilijk te verkroppen als anderen het beter hebben (in hun ogen) dan zijzelf.

Bovendien is elke buurman gevaarlijk: hij zou je kunnen aanvallen (als jij het beter hebt dan hij bijvoorbeeld), dus is het beter om hem aan te vallen voor hij dat kan doen.

Religies zijn zo mogelijk nog erger: er zijn altijd concurrerende religies. Die zijn per definitie slecht omdat ze 'jouw' volgers proberen af te pakken. Uitroeien dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo goed als jij de wereld voor ogen hebt, zou geweldig zijn.Ben het met je eens. Helaas zo zitten veel mensen niet in elkaar. Vaak begint het met kleine dingen, die uitgroeien tot haat en gelijk hebben en idd macht. Kijk maar eens wat vaak reactie zijn op "goeie vraag". Niet te vergelijken met oorlog natuurlijk, wel vaak irritant en soort van afkraken proef ik eruit.Goed antwoord van Adriek! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar wat nou als die buurman je niet wou aanvallen? Hoe weet je dat?"
Precies. Dat weet je niet.
En je buurman heeft vast heel enge wapens, dus jij moet sterkere, betere, snellere wapens hebben. Ook als je zijn wapens niet ziet: hij heeft ze vast in de kelder verborgen.
Het moet duidelijk zijn dat als je buurman jou aanvalt, jij hem compleet kunt vernietigen omdat je veel beter bewapend bent.
En een beetje 'slimme' buurman denkt er natuurlijk precies zo over!
Je zegt: '....om de vrede te bewaren'. Ik denk dat het moeilijk is omdat we de vrede nog niet (helemaal) hebben!