Een koning heeft in principe geen politieke noch wettelijke macht. Toch vinden we vaak "Koninklijke besluiten" terug in het Staatsblad. Die besluiten dienen ondertekend te worden door het staatshoofd, dus de koning. De politieke invloed die tot stand kwam om deze wet door het parlement te krijgen staat echter geheel los van Koninklijke invloeden. Volgens de Grondwet van België heeft de koning een louter luisterende en adviserende rol binnen de monarchie. Ook de woorden van de koning worden gewikt en gewogen. Zo leest de regering de toespraken na die de koning geeft tijdens speciale gelegenheden. Hij kan dan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten die door de regering worden gemaakt. Indien de koning dus iets miszegt, moet de regering hierover verantwoording afleggen in het parlement.

Een president daarentegen wordt rechtstreeks verkozen door het volk. Het stelt zelf zijn regering samen. In tegenstelling tot bij een parlementaire democratie (die we in België kennen), moet de regering verantwoording afleggen bij de president ipv bij het parlement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het koningschap is meestal erfelijk en de koninklijke familie heeft ook een functie. De president is meestal democratisch gekozen en de familie heeft nauwelijks invloed. De politieke functies van koningen zijn in westerse democratieën heel beperkt. Die van de presidenten zijn meestal veel uitgebreider, hoewel bijvoorbeeld Duitsland een president heeft die vrijwel alleen ceremoniële functies heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn grote verschillen tussen de een president en een koning. Deze verschillen zitten in de ambtstermijn en wijze waarop de beide aan de macht komen. Wel is het zo dat de beide leiders in verschillende regeringsvormen kunnen functioneren. Lees hier alles over het verschil tussen een koning en een president. En wat de gevolgen zijn als een dictator zichzelf president noemt.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/51642-het-verschil-tussen-een-koning-en-een-president.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koning heeft niet zo veel rechten maar een president heeft een VETO recht, tenminste in Amerika dat is het allesbeslissende buiten iedereen om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovengenoemde verschillen heeft een koning vaak "eigen geld" (hiermee bedoel ik munten met daarop de afbeelding van zijn hoofd) en dat geldt niet voor een president, omdat die meestal slechts "voorbijgangers" zijn, waar een koning(in) enkele decennia kan zitten.