Waarom voert de overheid geen campagne voor het Nederlands product?

Als in ons land meer gebruik gemaakt wordt van Nederlandse producten en diensten, vloeit er meer geld terug naar de staatskas door BTW, accijns inkomstenbelasting en loonbelasting. Binnenlandse investeringen zijn goed voor de Nederlandse economie.

Zou de overheid er goed aan doen om campagne te voeren voor vakantie in Nederland en het kopen van Nederlandse producten, grondstoffen, goederen en diensten? Wellicht heeft dat meer effect voor den Nederlandse economie dan bezuinigen omdat ons geld dan in eigen land blijft.

Nederlanders zullen zich niet altijd bewust zijn van het effect hun koopgedrag en zullen evengraag een buitenlands product kopen, terwijl het hen feitelijk niet uitmaakt. Een sire-achtig spotje zou Nederlanders meer bewust kunnen maken van het nationale product.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
rose
13 jaar geleden
We kunnen beter allemaal Griekse producten kopen... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het met het oog op 'foodmiles' wel een goed voorstel, maar dan voor het milieu en niet voor onze economie want die drijft op doorvoer! Dus: koopt geen druiven uit Zuid-Afrika meer, als je ook lekkere Hollandsche appels kunt kopen.

Het beste antwoord

Vroeger (volgens mij in de jaren 50) is er al eens zo'n campagne geweest, getiteld "KOOPT NEDERLANDSE WAAR, DAN HELPEN WIJ ELKAAR!" Tegenwoordig zou zo'n leus niet meer passen, omdat wij ons alleen met NEderlandse produkten niet bedruipen kunnen. Bovendien zou het een vervalst beeld van concurrentie geven, de overheid zou allerlei subsidies moeten geven om in nederland geproduceerde produkten concurrend te maken. Dit zal op de lange termijn te duur worden, en bovendien is het gewoon niet gezond voor de markt. De kwaliteit van de produkten zal afnemen, er zal weining innovatie zijn, omdat het toch wel verkocht wordt.... en dit is dan weer slecht voor onze concurrentiepositie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als alle mensen in het buitenland hetzelfde doen, ligt onmiddelijk onze export stil. Ook niet echt iets om over te juichen.

Nee, dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
De enorme gevolgen van de crisis in de jaren dertig werden voor een groot deel veroorzaakt door verregaande protectionistische (binnenlandse markt beschermende) maatregelen.

En de oproep om vooral 'vaderlandse' producten te kopen...
rose
13 jaar geleden
Nee. niet doen. We zijn een land dat leeft van import/export.Te veel nationalisme heft daar nadelige gevolgen voor. Dat is ook de reden waarom de EU opgericht is. De problemen die er wereldwijd zijn door de crsis moetne opgelost worden door samen te werken, niet door je af te zonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland zijn we niet zo protectionistisch ingesteld: we leven zelf ook van onze export.
In andere landen zie je het nog wel meer terugkomen: Amerikanen die gepushed worden Amerikaanse auto's te komen. In bijv. Duitsland en Oostenrijk willen ze in supermarkten en restaurants ook nog wel eens sterk benadrukken dat groenten/vlees uit het eigen land komen (zelfs bij de Mac!).
13 jaar geleden
Dat is in de ogen van Europa niet toegestane steun aan het bedrijfsleven. Deze moeten zichzelf bedruipen. Bovendien, als de overheid het zou doen kun je de klok er op gelijkzetten dat sommige bedrijfstakken zich benadeeld voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland leeft voor 70 % van de export naar het buitenland, het lijkt me dan ook geen goed idee als we andere landen op dit idee brengen. maar je kan het natuurlijk wel in eigen kring promoten.
voor de BTW en accijns maakt het trouwens niks uit, ook op buitenlandse producten zit dat.
In Belgie is er wel eens voor gepleit om daarom juist de BTW te verhogen en de belasting op arbeid te verlagen. De kostprijs van lokale producten wordt dan lager en er komen toch evenveel inkomsten binnen doordat de BTW op binnen- en buitenlandse producten omhoog gaat.