De man of vrouw die het ongeluk heeft veroorzaakt.
In het verkeer kennen we gedragsregels, verkeerstekens, verkeerslichten en aanwijzingen.
Als het verkeerslicht uitvalt, geldt het verkeersteken nog. Als dat er niet is de gedragsregel.
Voorbeeld: op een gelijkwaardige kruising staan verkeerslichten. Deze zijn buiten werking. Een bestuurder geeft geen voorrang aan een bestuurder die van rechts komt en veroorzaakt daardoor een ongeluk. Dan is eerstgenoemde bestuurder aansprakelijk voor de schade. Hij kan dan niet zeggen: 'ja, maar, normaal zou het licht voor mij groen zijn en voor hem rood'.
Toegevoegd na 36 minuten:
Ah... ik zie nu de nadere toelichting. Als beide lichten groen geven is nog steeds de bestuurder verantwoordelijk. Je kunt je eigen verantwoordelijkheid niet afschuiven op een verkeershulpmiddel.
Overigens heb ik nog nooit gehoord van zo'n situatie. Ik vermoed, dat de software die verkeerslichten lichten bestuurt 'fail safe' is, net als die van een overweg. Als daar de stroom uitvalt, dan dalen 'vanzelf' de bomen. Als de software kapot gaat, zullen verkeerslichten gaan knipperen. Of gewoon stoppen met functioneren.