Wie is er verantwoordelijk als de stoplichten niet werken en er ontstaat een botsing met ernstige gevolgen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry, ik bedoel: als beide kanten groen krijgen. Wie is dan verantwoordelijk als er een botsing ontstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De man of vrouw die het ongeluk heeft veroorzaakt.
In het verkeer kennen we gedragsregels, verkeerstekens, verkeerslichten en aanwijzingen.
Als het verkeerslicht uitvalt, geldt het verkeersteken nog. Als dat er niet is de gedragsregel.

Voorbeeld: op een gelijkwaardige kruising staan verkeerslichten. Deze zijn buiten werking. Een bestuurder geeft geen voorrang aan een bestuurder die van rechts komt en veroorzaakt daardoor een ongeluk. Dan is eerstgenoemde bestuurder aansprakelijk voor de schade. Hij kan dan niet zeggen: 'ja, maar, normaal zou het licht voor mij groen zijn en voor hem rood'.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ah... ik zie nu de nadere toelichting. Als beide lichten groen geven is nog steeds de bestuurder verantwoordelijk. Je kunt je eigen verantwoordelijkheid niet afschuiven op een verkeershulpmiddel.

Overigens heb ik nog nooit gehoord van zo'n situatie. Ik vermoed, dat de software die verkeerslichten lichten bestuurt 'fail safe' is, net als die van een overweg. Als daar de stroom uitvalt, dan dalen 'vanzelf' de bomen. Als de software kapot gaat, zullen verkeerslichten gaan knipperen. Of gewoon stoppen met functioneren.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

degene die het ongeluk heeft veroorzaakt.
juist bij niet werkende stoplichten moet je goed uitkijken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, ik zie nu pas dat ik mijn vraag verkeerd heb geformuleerd.. Sorry maar ik bedoelde, stel beide kanten krijgen groen, wie is er dan verantwoordelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is NIET mogelijk afghano, echt waar. Als er iets mis gaat in de computer gaan de stoplichten meteen op knipperlichten (oranje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké bedankt dat wist ik niet. Ik stelde deze vraag omdat wij een PO maken met anw waarbij ik als onderdeel heb: de kruispunten. Het is aan mij om alles erover te weten te komen en dus o.a. ook wie er verantwoordelijk is tijdens ongelukken in software fouten e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je VRAAG even aanpassen en geen aanpassingen hier zetten want dat zien de andere antwoordgevers niet en ik vind het niet eerlijk om nu puntjes te pakken omdat ik het toevallig wel zag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals u in mijn antwoord kan lezen, en ook gemeld door andere GV-ers is dit technisch en praktisch onmogelijk.
Rond elk kruispunt met lichten staan en steeds verkeersborden om een eventueel uitvallen te kunnen opvangen. U bent dus als chauffeur verplicht u daar aan te houden.
Die dat niet doet en een ongeval veroorzaakt is schuldig.
Aan een verkeerspunt gelden volgende richtlijnen eerst:
1: deze van een agent (boven die van de lichten)
2: de verkeerslichten
3: en bij uitvallen daarvan de verkeersborden.

Toegevoegd na 3 uur:
Na uw aanvulling kan ik u verzekeren dat dit niet mogelijk is.
Dit is teneerste vergrendeld in de elektronica en dan nog eens op het niveau van de relais die dan de vermogenkringen van de lampen aansturen.
Bijkomend is er nog een extra veiligheid.
Mocht de elektronica in de soep gaan dan zal de sturing zichzelf op veilig stellen door alle lampen te vergrendelen en de oranje op knipperen te schakelen.
Men gaat daar echt niet over één nacht ijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeerslichten werken met software en de installatie moet voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Mocht het zo zijn dat niet aan die eisen is/wordt voldaan dan zou de wegbeheerder aansprakelijk kunnen worden gesteld. Als er sprake is van een plotseling optredend defect (uit te lezen via de software) dan zal de wegbeheerder zich beroepen op overmacht. In dat geval zou er zelfs een situatie kunnen onstaan waarbij elke betrokken partij aansprakelijk zou worden gesteld voor zijn eigen schade. Maar dat is de summiere casus die je voorlegt niet zomaar te stellen. In ieder geval zal bij een ernstig verkeersongeval de technische afdeling van de politie ter plekke komen (VOA) deze zullen de zogeheten fasediagram opvragen en een uitgebreid onderzoek instellen naar de werking van de verkeerslichteninstallatie. Overigens zal het niet de eerste keer zijn dat beide bij een ongeval betrokken partijen verklaren groen licht te hebben gehad waarna uit politieonderzoek blijkt dat dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De software kan rustig fout gaan; de bedrading in de kast is zo dat als voor een bepaalde richting groen is, de draden voor groen voor de conflicterende richtingen worden onderbroken en als er spanning op komt die lampen nooit gaan branden. Dus van je verhaal klopt niet veel. Ik heb zelf bij de belangrijkste firma in Nederland die Verkeerslichten maakt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
software kan fout gaan klopt , resultaten zijn wisselend, varierend tot op knipperen gaan van installatie tot een reset. Maar software kan ook fout ontworpen zijn waardoor een te korte ontruimingstijd onstaat en soms wordt zelfs door de wegbeheerder bewust een risico genomen door een 0 sec ontruimingstijd in te stellen. Hierdoor zou bovenvermeld ongeval kunnen onstaan ook als een kast al jaren naar "tevredenheid"draait. Kortom als er een storing is zal deze te traceren zijn en is het de vraag of je 2 x groen zal krijgen, onwaarschijnlijk. Softwarematig kan er wel eea niet kloppen en fouten onstaan. Iets wat aan de analysekant meer als regelmatig bovenwater komt als een installatie door een onafhankelijke instantie (dus niet de fabrikant) wordt bekeken (helaas)
Stoplichten zijn hulpmiddelen .
Als de stoplichten niet of niet goed werken dan gelden de normale verkeersregels zonder stoplichten oa voorrangsweg of verkeer van rechts .
En er wordt gekeken of jij de aanrijding had kunnen voorkomen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons waren laatst gasten van Vialis bezig met de stoplichten op een hele drukke kruising. Onmiddelijk gingen de lichten op oranje...en meteen chaos!

Ik wilde afslaan en mijn licht stond op groen, wilde net optrekken toen de boel op oranje knipperstand ging. Onmiddelijk ging het rechtdoorgaande verkeer op de voorrangsweg rijden, en moest ik dus stoppen.

Ik ga er van uit dat dit de juiste keuze was, ik had geen voorrang meer op dat moment.

Maar stel dat alles op groen staat (zoals in films gebeurd) dan zou ik rijkswaterstaat daarvoor verantwoordelijk stellen.

Op het moment dat alles op groen staat, is het logisch dat er ongelukken gebeuren. Tuurlijk je moet opletten, maar je verwacht het niet, en dus gaan mensen vaak gewoon rijden bij groen licht.