Welke wettelijke beperkingen maken het een Nederlands koopvaardijschip onmogelijk om wapens te voeren?

Zijn er beperkingen die het onmogelijk zouden maken om bijvoorbeeld een automatisch kanon aan dek te monteren en / of de bemanning uit te rusten met vuurwapens?

Ik doel uiteraard op een situatie waarbij er sprake is van training vooraf en verantwoording voor eventueel misbruik achteraf. In het verleden is er gevaren met bewapende civiele schepen, mijn vraag nu is dan ook eigenlijk waarom dat niet opnieuw zou kunnen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een voorbeeldje gevonden van een moderne versie van de bewapening van civiele schepen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/389545.stm het gaat in dit geval om schepen die nucleair materiaal vervoeren.

Toegevoegd na 10 uur:
Nog wat aanvullende informatie voor degene die hierin geïnteresseerd is: http://online.wsj.com/article/SB126265833983415885.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat blijkt een lang verhaal te zijn:
De schip-eigenaren vrezen in een geweldsspiraal terecht te komen en ze vrezen schadeclaims.
Zie:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, schadeclaims en dergelijke is nu bij voorkeur iets wat politiek geregeld zou moeten worden, toch doet het bij mij een beetje aan zoals het hier in Nederland gaat, als iemand bij je inbreekt terwijl je thuis bent en je valt hem aan dan zit je zelf vaak eerder en langer in de cel dan de inbreker. Als ik dit stukje lees van je link: "The captain was under fire as he was making his mayday calls," he said. "Pirates regularly machine-gun the bridge of ships or fire a (rocket propelled grenade) at it to encourage the captain to stop. ... This has become more common since mid-last year." Denk ik dat er een aantal politieke obstakels snel overwonnen zou moeten worden, omdat dit echt geen kattenpis is, overigens is Somalië niet de enige plaats waar veel piraterij voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand die bij de haaien aan tafel zat dient echt geen schadeclaim meer in.
AWM
14 jaar geleden
Ja, Prana, dat verbaast mij ook. Maar ja, als ze zeggen dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het bezwaar van schadeclaims dus meteen hierbij uit de weg geruimd?

Andere antwoorden (2)

plaatsen is ansich het probleem niet, maar gebruiken mag niet. En ik weet niet hoe jij in elkaar steekt, maar ik kan nog geen kip de nek omdraaien, laat staan een bootje met mensen naar de haaien helpen. Daar is de koopvaardij niet op getraind (voor gehersenspoeld), moorden is niet makkelijk lijkt me en dat doe je wel met zo'n kanon.
komt bij wat Antwoordman ook al zegt, waar houd het op.
Er zijn trouwens wel schepen die huurlingen (die met proppenschieters) meenemen, maar die varen zover ik weet niet onder NL vlag, ik ken nog geen NL reder die zich daar aan wil wagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is meer of er juridische bezwaren zouden zijn. Dan nog, jij vind het moord, ik vind het zelfverdediging, ik denk dat we wel wat soft aan het worden zijn als we niet eens zouden mogen overwegen om bijvoorbeeld een adequaat kanonsysteem te plaatsen op een civiel schip. Er zijn ook civiele schepen waar daadwerkelijk kanonnen op staan gemonteerd heb ik inmiddels begrepen.
Zeeschepen varen (net als vliegtuigen) onder de vlag van een bepaald land. Hierdoor gelden de wetten van Nederland op zeeschepen die onder de nederlandse vlag varen. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik neem aan dat daarom wapens gewoon verboden zijn aan boord van eens schip, net zoals dit ook op nederlands grondgebied het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het gekke, zo heb ik (meen ik) uitzonderingen gezien in de Wet Wapens en Munitie voor zeeschepen. Dan nog echter, dan gaat het over een aantal handvuurwapens, terwijl in oorlogstijd ook daadwerkelijk met bewapende schepen (kanon etc.) gevaren werd. Ik zeg dus niet dat het persé zo zou moeten, daarvoor weet ik er te weinig van, maar ik heb het idee dat er wel voorstanders zijn, dus ik vroeg me af wat er voor nodig is om zoiets te bewerkstelligen, of wat het tegenhoudt.