wat voor niveau school moet je hebben gedaan om in het leger te gaan?

Ik vroeg me af of je na elke opleiding in het leger mag, of of je er bijvoorbeeld havo ofzo voor gedaan moest hebben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (4)

Je kan met bijna elke achtergrond terecht bij Defensie.
Maar verwacht niet dat je met een VMBO diploma de officiersopleiding kan doen. Voor officieren geldt minimaal VWO.
Voor onderofficier (sergeant, wachtmeester) is MBO het gevraagde niveau.
Met VMBO of zonder diploma kan je bijv. als soldaat prima terecht.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn bepaalde officiersopleidingen ook toegankelijk met een havo diploma.
Utrecht
12 jaar geleden
Misschien. Maar voor de KMA moet je toch echt VWO hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet HAVO hebben voor KMA
Het klinkt heel lullig, maar in het leger is iedereen zo'n beetje welkom. Wanneer je je wilt specialiseren in het leger, dan is je opleiding pas belangrijk.
Wil je echter een simpele infanterist (soldaat) worden, dan ben je altijd welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
FOUT!! We zijn amerika niet. Jij krijgt strenge testen waar ik nu mee bezig ben En pro niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een infanterist is echt niet simpel geloof me je weet nie hoe die procedure gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niks slecht met een infanterist, maar daar kun je in principe met een Mavo diploma (of lager) terecht. Natuurlijk moet je wel aan de nodige testen voldoen, maar die staan los van de genoten opleiding. Wil je leidinggevend worden, dan zul je een hogere opleiding moeten aantonen.
Dat hangt natuurlijk af van de functie die je gaat bekleden. Aan officieren worden hogere eisen gesteld dan aan onderofficieren en soldaten.

Met VMBO-KB, VBO-C OF MAVO kan je direct op de lagere functies solliciteren, en zelfs zonder diploma is dat mogelijk, maar dan krijg je voordat je mag solliciteren eerst een test om je leervermogen te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede informatie!
Met VMBO en Havo in ieder geval. Je kunt bij het ROC de opleiding Vakmanschap en Veiligheid kiezen. Een mooie binnenkomer.