Hoe werkt de 60% regeling van de PvdA?

De PvdA wil 60% belasting invoeren voor lonen vanaf 150.000 euro.
Is het nu zo als iemand 151.000 verdient dat hij 60% over die 1000 euro boven de 151000 verdient dus 600 euro over die 1000 of dat je over de 151000 slechts 60400 euro verdient
Graag een bron erbij
BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

In de standpunten inkomens- en sociaal beleid van de Pvd A staat het volgende:

Eerlijk delen betekent dat wij van mensen met een zeer hoog inkomen een bijdrage vragen voor de aankomende besparingen. Wij voeren een solidariteitsbijdrage in: een nieuw belastingtarief van 60% over het belastbaar inkomen boven 150.000 euro.

60% over het belastbaar inkomen BOVEN 150.000 euro.

Je eerste gedachte lijkt me dus de juiste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belasting dienst kent een Tarieven en belastingschijven ib en loonbelasting als je boven de € 150.000 gaat verdien ga je pas over dat meerder 60% betalen zie voor de tarieven ook de link deze is nog niet bijgewerkt voor het 60% tarief als dat mocht door gaan
ronron1212
11 jaar geleden
De belasting werkt in schijven met een oplopend tarief. Dat is op dit moment in 4 schijven verdeeld met een maximum van 52% belasting. PvdA wil er dus een 5e schijf bij. Je betaalt een bepaald percentage belasting over het gedeelte wat binnen de schijf valt. Bijvoorbeeld

Schijf 1: 0-10.000 euro 10% belasting
Schijf 2: 10.000-20.000 euro 30% belasting

Dan betaal je over de eerste 10.000 euro dus 10% belasting en over de tweede 10.000 euro betaal je 30% belasting.

Je betaalt dus de 60% over de 1000 euro die je meer verdient dan 150.000.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens vind ik het zelf een belachelijk plan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij.
De persoon die jou een minnetje gegeven heeft is het blijkbaar niet met je eens en vind het blijkbaar een prima plan.
Andere reden voor de - zou er niet kunnen zijn!
Ben het met je eens: een belachelijk plan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet over hoeveel je extra betaalt, maar over hoe het in elkaar zit met de bedragen. Het gaat er ook niet om of zo iemand krom moet liggen voor dat geld. Het gaat mij erom dat de PvdA hardwerkende mensen die meer verdienen wil straffen met een nog hoger belastingtarief en dat wil geven aan de mensen die niet werken. Kan je het wel oneens zijn met mijn mening, maar de uitleg is correct.