Wat is het verschil tussen een ideologie en een politiek maatschappelijk systeem?

Bijvoorbeeld, communisme is een ideologie maar het kapitalisme is een politiek maatschappelijk systeem. Wat zorgt er voor dat het communisme geen politiek maatschappelijk systeem is en het kapitalisme wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In een college wat ik laatst volgde kwam het volgende naar boven:
Bij een ideologie staat alles in het teken van het bereiken van een hoger doel(wat vaak ver in de toekomst ligt of onhaalbaar is). Alles in die samenleving word dus zo ingericht dat het bijdraagt aan het bereiken van het doel.

Binnen het kapitalisme is het idee van het vrij markt de basis, maar dat is geen 'hoger doel' waar naar toe gewerkt word, binnen het communisme gaat het er om dat iedereen gelijk moet zijn. Maar het kapitalisme gaat alleen over de economie, bij het communisme gaat het verder dan de economie. Alles in de samenleving gaat om gelijkheid.
Dat is het verschil tussen die twee, en waarom het communisme een ideologie is, en het kapitalisme niet.

Even een kanttekening: Het communisme wat in de 'praktijk' is uitgevoerd is nooit het 'pure communisme' geweest. Zowel bij bv. het Stalinisme als het Maoïsme waren er ook ander doelen dan puur communistisch.