Mag je een autisme pas aanvragen als je Tourette hebt?

Zo’n pas van de Nationale vereniging autisme.

een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Heb je een link naar een website?
TurfGraver
een maand geleden
Lijkt mij niet:
Voeg een kopie toe van de diagnose-stelling van een psychiater of gz-psycholoog.
Dit is om misbruik van de pas te voorkomen.
Of je moet ook autisme hebben.
Inekez1
een maand geleden
Blijkbaar kan het wel: "Kan ik het autismepaspoort ook gebruiken als er geen diagnose autisme is? Ja, veel onderdelen van het autismepaspoort gaan niet alleen over autisme maar over gedrag in het algemeen. Bijvoorbeeld communicatie, emotionele ontwikkeling of inzicht in wat spanning- of ontspanning geeft. Als je de diagnose autisme niet aanvinkt, verschijnt er ‘leerlingpaspoort’ boven het uiteindelijke document dat wordt vervaardigd." https://www.autisme.nl/over-autisme/onderwijs/autismepaspoort-brengt-ondersteuningsbehoefte-in-beeld/veelgestelde-vragen/
TurfGraver
een maand geleden
Gaat het over een paspoort of de autipas?
https://www.autisme.nl/producten/autipas/
Inekez1
een maand geleden
Paspoort kan wel zonder ASS diagnose, de Autipas is echt alleen voor mensen met een ASS diagnose. https://www.autisme.nl/heb-je-een-vraag/meest-gestelde-vragen/
Inekez1
een maand geleden
Overigens wel verwarrend dat er blijkbaar 2 passen zijn en dat je behoorlijk wat website pagina's door moet klikken voor je doorhebt wat de voorwaarden van het ene en het andere zijn. Terwijl het advies bij hulp aan iemand met een autipas is om de informatie vooral kort en bondig te laten zijn.
Abcde
een maand geleden
Voor Tourette bestaat ook zo'n pas: https://tourette.nl/tourettepas/#:~:text=De%20Tourettepas%20verklaart%20het%20gedrag%20en%20zorgt%20daardoor,de%20informatie%20serieus.%20Hoe%20ziet%20de%20Tourettepas%20eruit%3F
Daar zal je meer aan hebben en meer kans op maken, denk ik.

Antwoorden (1)

Nee, dat gaat over het algemeen niet lukken. Want om zo'n pas te kunnen verkrijgen moet je een kopie toevoegen van de diagnose-stelling van een psychiater of gz-psycholoog. Dat is ingesteld om misbruik van de pas te voorkomen. Iemand met het Gilles de la Tourette syndroom hoeft geen autisme te hebben. Het kan in sommige gevallen wel, maar moet dan dus professioneel aangetoond zijn.
Amadea
een maand geleden