klopt het dat bij de laatste Amerikaanse verkiezingen meer mensen dan ooit hebben gestemd die nooit eerder hadden gestemd?

Toegevoegd na 5 uur:
de vraag lijkt wat onduidelijk. het gaat erom dat ik heb gehoord dat veel mensen die NOG NOOIT hadden gestemd, nu wel naar de stembus zijn gegaan. nieuwe kiezers dus zeg maar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verandert de vraag. In Amerika is stemmen anoniem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar er is ongetwijfeld zoiets als onderzoek dat daar naar gedaan wordt (net als in nederland)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tilborgh, Ik ken helemaal geen onderzoek met de vraag: hebt u andere jaren ook gestemd?
Bij neen: 'dit jaar voor het eerst' aankruisen.
Ik heb zelfs nog nooit een soort Maurice de Hond bij een stemlokaal gezien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
voor nederland ben je dus niet op de hoogte
hier wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar de opkomst van nieuwe kiezers en het wegblijven van oude kiezers. inderdaad niet door in of nabij een stembureau te gaan staan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tilborghs, neen inderdaad, ik ben niet op de hoogte van dergelijk onderzoeken. Er gebeuren echt nog wel dingen in de wereld die buiten mij om gaan ::))
Hoe gaat zo'n onderzoek dan in zijn werk, ik ben zelfs nog nooit benaderd (ook niemand in mijn kennissenkring) met een dergelijke vraag, of ik wel of niet stem, of ooit gestemd heb. Ben jij in het bezit van de uitslagen of zijn die ergens te vinden? En wat is het nut van de uitslag? Passen de Kamerleden hun wervingsgedrag aan als de verkiezingsdatum nadert?

Het beste antwoord

Of er meer mensen dan ooit hebben gestemd die nog nooit hebben gestemd kan nooit worden nagegaan, aangezien het stemmen anoniem is. Net zoals in Nederland: men komt, identificeert zich als stemgerechtigde en brengt zijn stem uit. Niemand weet of de persoon ooit eerder wel of niet heeft gestemd.
Men weet wel hoeveel stemgerechtigde Amerikanen zich als kiezer hebben ingeschreven, maar het is nog nooit gebeurd dat deze dan ook allemaal daadwerkelijk hun stem uitbrengen.
Volgens een schatting van Elections Project hebben ongeveer 131,7 miljoen Amerikanen gestemd van de 231 miljoen die daartoe gerechtigd waren - een opkomst van 56,9 procent.
De grootste opkomst was bij de verkiezingen in 1960 toen 63% van de kiesgerechtigde bevolking naar de stembus ging en John F. Kennedy als president werd gekozen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is wel een keer een record gevestigd wat het aantal ingeschreven kiesgerechtigden is geweest.
Naar schatting hadden ruim 153 miljoen mensen of 73,5 procent van de kiesgerechtigde Amerikanen zich ingeschreven om te kunnen stemmen tijdens de verkiezingen Dat percentage is een nieuw record.
Dit is echter een bericht van 3 november 2008
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/475248/2008/11/03/Record-73-5-procent-Amerikaanse-kiesgerechtigden-stemt.dhtml

Toegevoegd na 8 uur:
In Amerika is iedereen vanaf 18 jaar en ouder stemgerechtigd. Om te mogen stemmen moet men zich laten registreren. Er kan dus wel worden berekend of er in 2016 meer 18-jarige kiesgerechtigden zijn bijgekomen dan in voorgaande jaren. Wie er van deze groep daadwerkelijk hun stem uitbrengen is niet bekend.