Hoe kan het dat in een communistisch land als China zowel miljoenen armen als duizenden biljonairs wonen?

Naar mijn idee houdt 'communisme' een zekere gelijkmatige verdeling van werk en inkomen in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Sinds 1976 kent China het marktsocialisme en is dus feitelijk geen communistisch land meer. De markt is sinds die tijd geliberaliseerd.

Rusland is nooit communistisch geweest, zijn voorganger Sovjet-Unie was wel een communistische staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook in communistische landen zoals china en rusland is een vrij handelsgeest dat houdt dus in dat mensen bedrijven kunnen beginnen en handeldrijven dat is goed voor de economie en voor de mensen zelf. hierdoor kunnen ze rijk worden. Communisme heeft helemaal niets te maken met gelijke verdeling.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat het dan voor??
ronron1212
12 jaar geleden
Waar het voor staat staat in onderstaande link wat het geworden is is een onderdrukking staat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Communisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Communisme staat voor gelijke verdeling.
Er bestaan dus ook geen communistische landen en ze hebben ook nooit bestaan.
China is nauwelijks nog een echt communistisch land te noemen. Communistische landen zijn er nauwelijks nog. Noord-Korea is er een van, en misschien Cuba nog, maar ook daar gaat men heel langzaam over naar een kapitalistisch systeem.

De machthebbers in China gaan steeds meer inzien, dat het communisme failliet is, en stap voor stap kun je spreken van een overgang naar het kapitalisme. Dat heeft altijd neveneffecten. Naast dat de armen het beter krijgen, geeft het nieuwe systeem de mogelijkheid dat een kleine groep mensen superrijk kan worden. Datzelfde zie je in Rusland, met al die gas-baronnen; de zgn. "nieuwe rijken".

Als in een land als China het zo geregeld zou worden, dat mensen niet heel rijk kunnen worden, is er een gevaar dat je snel weer in het oude systeem zit. Want dan moet de staat weer van alles gaan regelen, voor wat betreft inkomensverschillen, en daar willen ze nou juist vanaf.
Het is voor iedere overheid dus de kunst om een soort midden te vinden. Wel iets doen aan al te grote inkomensverschillen, maar niet te veel.

Overigens is (en was) er in streng communistische landen ook altijd een heel klein groepje mensen, dat geen enkele last had van de armoede. Kim Jung Un in Noord-Korea heeft ook gewoon op een prive-school in Zwitserland kunnen studeren, en eet lekker kaviaar aan het ontbijt, terwijl de helft van de bevolking nauwelijks te eten heeft. Datzelfde zag je in de vroegere DDR waar Erich Honecker, en zijn kameraden aan de top, zelf in een van de buitenwereld afgesloten gebied woonde, waar alle westerse luxe onbeperkt te verkrijgen was.

Je hebt gelijk als je stelt, dat het streven van het communisme o.a. gelijkheid van mensen was, maar daar trekken de machthebbers zich, voor zover het hun eigen positie betreft niet zoveel van aan. De geschiedenis leert, dat het kapitalisme veel nadelen heeft (o.a. inkomensongelijkheid) maar dat de nadelen van het communistische systeem nog veel groter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste alinea slaat echt nergens op.
Eigenlijk kan je stellen dat het communistische systeem geen nadelen heeft.
Het kan alleen niet werken omdat de mens van nature een kapitalist is. Daardoor zijn er geen communistische landen, ze zijn er ook nooit geweest.
Noord Korea wordt geregeerd (als je dat regeren mag noemen) door de ultieme kapitalist, die miljarden aan de kernenergie uitgeeft terwijl zijn bevolking verhongerd.
Dus niks gelijke verdeling.
Omdat echte communisme zowel een utopie als een onmogelijkheid is.

Het idee dat iedereen even rijk/arm en evenveel recht en eten etc etc is een mooi idee. maar dat gaat nooit lukken omdat je mensen onder dwang moet houden om dit voor elkaar te krijgen en die heersers gaan weer meer naar zich toetrekken en naar hun vrienden etc etc.

echte communisme bestaat niet